"КВ" знайомив своїх читачів із
людьми, які брали активну участь у роботі ІІ Ватиканського Собору. На
наших шпальтах постала ціла галерея портретів чоловіків, яких ми називаємо
отцями Собору. Разом із ними певну участь у його діяльності брали деякі жінки.
Улітку 2012 р. в Італії вийшла друком книжка Адріани Валеріо "Матері
Собору. Двадцять три жінки ІІ Ватиканського Собору" (Madri del Concilio. Ventitré donne al Vaticano
II), де йдеться про жінок-учасниць Собору.
Скажемо відверто: якщо говорити про радикалізм змін ІІ Ватиканського
Собору, то великою мірою він стосується саме так званого "жіночого питання".
Адже важко собі уявити участь жінок у таких заходах навіть меншого масштабу.
Треба було дістатися середини 60-х років ХХ ст., аби жінок допустили до
присутності на Соборі. 8-го вересня 1964 р. Папа Римський Павло VI
закликав жінок долучитися до грона "отців Собору"; таким чином
світова католицька спільнота отримала 23 "матерів". Їхня присутність
під час діяльності цього поважного зібрання була радше символічною, але викликала
резонанс і створила шляхи до подальшого визнання цінності жіночих чернечих згромаджень
і шанування жіночої участі в роботі світських католицьких організацій. Серед
учасниць Собору були не лише богопосвячені, а й жінки-мирянки, активістки католицьких
рухів і згромаджень.
На Соборі жінки представляли все обрядове багатство і
розмаїття Католицької Церкви. Тут були представниці як латинського, так і східних
обрядів. Слід також зазначити, що в роботі Собору брали участь делегатки з усіх
континентів, лідерки світських католицьких організацій. Вони скромно сиділи, вбрані
у чорний одяг, із покритими головами, але їхня присутність була надзвичайно
важлива з погляду символічного допущення жінки до того, що завжди вважалося
суто чоловічою прерогативою.
Десять учасниць Собору належали до чернечих згромаджень,
тринадцять були активними діячками католицьких світських організацій. Як уже
було зазначено, у списку запрошених було враховано необхідність збереження
представницького балансу: як з погляду діяльності й представлення найбільших і
найактивніших згромаджень та організацій, так і обрядового багатства Церкви та
її географії – щоб усі куточки світу, навіть такі найвіддаленіші, як
Австралія, мали своїх представниць. У цьому контексті варто згадати діячку
Національної ради католицьких жінок США Кетрін МакКарті, австралійку Розмарі
Голді, яка стала заступницею у Папській раді у справах мирян. Брала активну
участь у роботі Собору Пілар Бейосільо – глава Всесвітнього союзу жіночих
католицьких організацій. Як додатковий штрих, хочеться згадати представницю з
Уругваю, одну з наймолодших учасниць, 32-річну Гледіс Парантеллі. Під час
Собору вона дозволила собі ходити з короткими рукавами і непокритою головою, за
що "поплатилася" відсутністю на фотографіях із Собору.
Серед представниць Східних Церков можна згадати делегаток
від Коптської Католицької Церкви з Єгипту і Маронітської Католицької Церкви з
Лівану. Проте для нас особливо важливим і цінним є те, що, попри багато
політичних і церковних нюансів того часу, на Соборі були присутні дві українки –
представниці Української Греко-Католицької Церкви: архімандритка Чину Сестер
Святого Василія Великого мати Клавдія Федаш і Головна Настоятелька Згромадження
Сестер Служебниць Непорочної Діви Марії мати Єроніма Химій. Так, і мати Федаш,
і мати Химій народилися за межами Великої України: перша у США, а друга в
Канаді, але обидві виросли в українському оточенні, були виховані в лоні
української греко-католицької громади, тому без перебільшення можна сказати, що
їхня присутність на Соборі представляла як Католицьку Церкву східного обряду,
так і нашу Україну, і була визнанням України в родині світової спільноти.
Учасниці Собору – матері ІІ Ватиканського Собору –
наполягали на тому, що вони не були його "прикрасою". Їхня
присутність мала символічний характер і була визнанням жіночої гідності та
важливості жіночої діяльності, жіночої допомоги як у самій Церкві, так і поза
її межами, адже Церква складається і з численних організацій та згромаджень, і
з родин. Усі ми становимо Церкву і є важливі для Неї, що було підкреслено
жіночим представництвом ІІ Ватиканського Собору.
Тетяна ДЗЯДЕВИЧ
ФОТО:
Розмарі Голді – одна з найактивніших учасниць ІІ
Ватиканського Собору разом з Іваном Павлом ІІ та кардинолом Кассіді
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар