Вас вітає "КВ"!

Слава Ісусу Христу!
Ви завітали на блог (інтернет-щоденник) двотижневика "Католицький Вісник". Тут відображаються найцікавіші публікації з наших архівних випусків.
Якщо ви хочете ознайомитися з оригіналом - свіжим "КВ"-2015 (безкоштовно!), або передплатити видання, напишіть на katol.visnyk@gmail.com або заповніть форму ліворуч.

Звертаємо Вашу увагу: передрук матеріалів вітається за умови активного гіперпосилання на джерело.

Цікавого перегляду!

середа, 3 жовтня 2012 р.

ВЕЛИКІ СПРАВИ ПОЧИНАЮТЬСЯ З МАЛИХ РЕЧЕЙ


Отець Олександр СУЛІНЧАК – закарпатський римо-католицький священик, який нещодавно увійшов до складу комісії з питань екології Римо-Католицької Церкви в Україні. "КВ" вирішив не лише познайомитися з о.Олександром, а також і розпитати, звідки виникла його любов до природи та що необхідно робити, аби не знищити ті великі природні скарби, які дав нам Господь…



Отче, звідки Ви походите, як минуло Ваше дитинство?

Я народився 11 липня 1974 року, в день св.Бенедикта, в Ужгороді, в родині інженерів-будівельників. Я друга дитина в сім’ї, маю ще старшу сестру. За що, до речі, і дякую Божому Провидінню та своїм батькам. Коли сестрі було десять років і вона відмінно закінчила навчальний рік, батьки спитали, що їхня доня хотіла б отримати як нагороду? Замість кошеняти чи цуцика моя старша сестра, не довго думаючи, попросила… сестричку. Але народився я (посміхається).
У школі я навчався в Ужгороді і, скільки себе пам’ятаю, прагнув бути лікарем. Тому вступив до Хустського медичного училища, щоби згодом вступити на медичний факультет.

А звідки ж прийшло покликання до священства?

Навчаючись у Хусті, я почав ходити до місцевого римо-католицького храму, який навіть тоді був відчинений. Тут я чув угорську мову, якою вдома ми спілкувалися з татом, а це було важливо, адже за домом я сумував. І одного вересневого дня (це був 1989 рік) я помітив, що в сповідальниці горить світло. Не наважуючись зайти, я зачекав, поки світло згасне, щоб побачити, хто звідти вийде. Звідти вийшов молодий священик-францисканець у коричневому вбранні, подивився на мене, посміхнувся, і пішов в сакристію (ризницю – Прим.ред.).
Я одразу побіг на переговорний пункт і зателофнував греко-католицькому священику, який мене хрестив, отцю-доктору Елеміру Ортутаю. Він був духовним отцем нашої родини, а колись і катехитом в гімназії, яку очолював мій дід, доктор Василь Сулінчак. Отже, телефоную, і ребусами (а раптом прослуховують?!) схвильовано описую, що побачив священика, який мене помітив…

Зараз така ситуація може здатися неймовірною…

…Але за радянських часів вона була абсолютно природною. Отже, коли я вчергове приїхав до Ужгорода, то отримав від о.Елеміра детальну "інструкцію", що робити далі, і чекав, коли її "реалізую". І одного дня сміливо зайшов в сакристію, щоби нарешті познайомитися з усміхненим пастирем. Молодого францисканця звали о.Антал (Антоній – Прим.ред.) Майнек. Він одразу одягнув мене в звичайний одяг для хлопців-міністрантів, які прислуговували при вівтарі. Я хотів служити при вівтарі, але не знав як… І хустський сакристиянин буквально на пальцях показував мені, що робити і скільки разів дзвонити. І почалося моє служіння у Божого вівтаря.
Так я "втягнувся" в духовне життя: розпочав катехизацію, зацікавився духовною літературою, почав читати читання під час Літургії… І тоді вперше прийшла думка: "А що було б, якби ти став священиком?" Звичайно, як фанатик лікарської справи, я жахнувся цієї думки. Але поступово ніби закохався в священицьке покликання, бо більше ні про що не міг думати. Тоді суворих переслідувань вже не було, тож я почав шукати свою духовну дорогу: їздив до францисканського монастиря у Виноградові, допомагав о.Анталу, коли він часом брав мене до парафій-філіалів. Вперше я сказав про свої наміри о.Елеміру, потім – батькам, які не сприйняли це серйозно. Вчись, мовляв, а там подивимося. Покликання зміцнило і укріпилося: вже закінчуючи медучилище, я був абсолютно байдужий до практики у лікарні. Навіть самому дивно було: кільканадцять років марив медициною, а тут, абсолютно охолонувши до неї, я запалився стати священиком.

Що ж сталося? Можливо, щось в медичній справі Вас не влаштувало?

Переддипломна практика в лікарні допомогла поставити остаточну крапку. Я бачив, що лікарі не завжди можуть допомогти своїм пацієнтам. Навіть найрозумніші та найдосвідченіші, світила з Києва та Москви… Тоді я відкинув медицину, зрозумівши, що як священик можу передати їм щось більше і надійніше – вказати дорогу до Вічного Життя.
Тоді ж, а це вже був 1993 рік, здавалося, що справа мого вступу на медичний факультет є вирішена, і всі про це знали. Проте, я хотів бути священиком. І за два тижні остаточно сказав батькам, що не вступатиму. З татом після цього ми не розмовляли декілька тижнів. "Закінчи, а потім побачиш, ніколи не пізно стати священиком…" – такі розмови точилися постійно. На вступні іспити я все ж не пішов. Звісно, це був певною мірою відчайдушний юнацький запал і мої батьки були шоковані цим. Тепер я це розумію, а тоді ні на що не зважав.

Чи двері семінарії відкрилися для Вас одразу?

Де там! Справжні перешкоди почалися пізніше, я ще мусив довести Церкві в особі єпископа Антоніо Франко – тодішнього Апостольського Адміністратора Закарпаття і Апостольського Нунція в Україні одночасно, – що я є гідний вступу до семінарії. Але тут мене вже підтримали батьки. В кінці серпня прилетів аташе нунціатури о.Мілан Шашік СМ, сьогоднішній єпископ-ординарій Мукачівської Єпархії, і привіз усний дозвіл, що я можу вступити до обраної семінарії в м.Егері (Угорщина), де вже вчилися наші хлопці. В семінарії я опинився восени 1993 р., приїхавши за півгодини до початку відкриття навчального року. У листопаді 1999 р. наш єпископ і мій колишній парох Антал Майнек висвятив мене.
Мабуть, я єдиний священик на Закарпатті, який за 12 років отримав стільки декретів на нові місця служіння. Я служив в Мукачеві, Сваляві, Берегові, Ужгороді (кожна парафія мала кілька районних філій); викладав понад п’ять років в Ужгородській богословській академії бл.Теодора Ромжі, служив у Чопі, Солотвині. З Солотвина мене направили до Хуста, де я служу вже четвертий рік, опікуюся угорськомовною спільнотою в Буштині, німецькомовною – в Усть-Чорній, також доїжджаю до Тересви.

Напевно, такий досвід служіння розширив і Ваші мовні горизонти…

Так, адже можна сказати, що Закарпаття насправді має католицьке, тобто вселенське обличчя. Господь зібрав тут дуже багато націй, які живуть у мирі та порозумінні сторіччями. Для мене це нормально. Адже моя мама – росіянка, тато – угорець. Але в моєму роді переплітаються також поляки, німці. А певні генеалогічні дослідження доводять, що моя бабуся по лінії батька походить від… хана Батия. Я радію, що Бог дав мені можливість доносити Євангеліє і бути пастирем для багатьох вірних. Сьогодні я служу трьома мовами: рідною угорською, українською та німецькою, яку доти, до речі, ніколи не знав. В Ужгороді служив також словацькою мовою. І це – багатство для мене як для душпастиря.

Як на Вашу думку, чи є закарпатці свідомі тих природних дарів, які Бог дав цьому краю? Як Ви особисто навчилися любові до природи?

Думаю, що так. Щодо мене, то цінувати нашу природу я навчився в родині. Ми постійно їздили на пікніки, з дитинства я цікавився гірськолижним спортом. Я розумію одного свого земляка, який, проїздивши півсвіту, врешті в Швейцарії пригадав рідне Закарпаття,. Не випадково Закарпаття називають другою Швейцарією.
Любов до навколишнього світу виявляється в дрібницях. Як діти, ми не тільки вчилися прибирати за собою на пікніку, але й опалювали на вогні консервні бляшанки перед тим, як викинути їх. Бо якщо випадково тварина поцікавиться неопаленою банкою з залишками їжі, то ризикує захворіти на ботулізм (це також провокує склад металу, з якого зроблена банка). Все, що можна було спалити, ми спалювали, інше – закопували. Бувало, що доводилося  прибирати сміття, що залишали "туристи". Тема екології охоплює не лише конференції. Це також тема для бесіди вдома та в школі, тема для проповіді, загалом актуальний душпастирський напрямок. Ми є відповідальні за довкілля не лише перед Богом, Який дав нам його, але і перед майбутніми поколіннями. Як нас згадають нащадки, що ми їм залишимо?..
На жаль, не всі цінують дані Богом дари. Тому і проповідь, і катехизація (зокрема, коли йдеться про V Божу заповідь – "Не вбий") обов’язково має приділяти увагу ставленню до тварин, живої природи…



Як виявляється реальна відповідальність Церкви в Україні за природу?

Комісію з питань екології в нашій Церкві представляє римо-католицький єпископ Мукачівській Антоній Майнек. Я, відповідно, також входжу до цієї комісії. Ми співпрацюємо з доцентом Олександром Бокотеєм, представником наукової школи Ужгородського університету. Вже видані так звані екологічні молитовники, де зібрано вислови Отців Церкви про природу, відповідні молитви, характерні як для латинського, так і для візантійського обрядів.
Щороку відбуваються екологічні конференції різного рівня, які Церква організовує разом з державними навчальними закладами. Екологічні конференції на Закарпатті завжди мають як екуменічний, так і міжрелігійний вимір. Є й певні плоди таких заходів. Нехай вони поки що не такі численні, але великі справи завжди починаються з малих речей. Поступове залучення священиків та катехитів також із часом дасть свої плоди. В справах екології важливо не лише відповідно виховувати дітей, але і впливати на можновладців та бізнесменів – людей, які мають можливості ухвалювати необхідні закони та вкладати кошти в те, щоби берегти, а не нищити дану нам Богом красу.

Від усіх читачів "КВ" дякую за приділений час!

Розмовляла Ірина МАКСИМЕНКО

ДОВІДКА "КВ":

Матеріали для душпастирської та катехитичної праці на екологічну тематику та приклади молитви за створіння можна знайти на сайті Екологічного бюро УГКЦ http://www.ecoburougcc.org.ua/ та на сайті "Відповідальність за створіння в Україні: міждисциплінарний та екуменічний обмін досвідом в сфері стійкої енергетики та створення інформаційного центру в Ужгороді" http://www.church-nature.ucoz.ru



"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут  files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6

При передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/


Немає коментарів:

Дописати коментар