Логіка та сенс Божественної Літургії – прийняти Святе Причастя, Тіло і Кров
Господа нашого Ісуса Христа. Щоби це могло здійснитися, потрібно вірити – в Того і Тому, Кого приймаєш. Віра є не лише умовою, а й необхідністю. Якщо
її немає – намарно причащаємося.
Погляньмо на старозавітну символіку та прообраз Євхаристії: "Тоді вони
Йому: "Який же знак твориш Ти, щоб ми побачили й увірували в Тебе? Що
вчиниш? Батьки наші манну в пустині споживали, як ото написано: Дав їм хліб з
неба їсти". Ісус же сказав їм: "… Не Мойсей дав хліб вам з неба, лише
Отець Мій дає вам хліб правдивий з неба. Божий бо хліб той, що з неба сходить і
життя світові дає… Я – хліб життя. Батьки ваші манну в пустині споживали, – і
померли. Це ж – хліб, що з неба сходить, щоб той, хто їстиме його, не вмер"
(див. Йн 6, 30-33.48-50).
Манна є прообразом Небесного Хліба. Манна була чудесною їжею, яка падала з
неба, тоді як Євхаристія – справжнє Тіло Христове. Манна падала протягом
певного часу, і це чудо скінчилось, а Євхаристію встановлено до кінця світу.
Манна годувала тільки тіло, тоді як після прийняття Небесного Хліба ми молимося
слідом за св.Йоаном Дамаскіном: "Проникни все моє тіло і дух, всі мої
кості й мозок, гріхи мої спали, душу мою просвіти й ум мій проясни, тіло моє
освяти й обитель у мені сотвори разом із благословенним Твоїм Отцем і Всесвятим
Духом…"
Святий Кирило Олександрійський у тлумаченні Євангелія від св.Йоана (кн. ІІІ,
роз. 6) так пояснює: "Манна годувала в пустелі тільки один юдейський
народ, тоді як у всьому всесвіті існує незчисленно більше інших народів.
Істинний Хліб Життя, що зійшов із Неба, має силу годувати весь усесвіт і давати
йому досконале життя". Із цього випливає потреба віри. Якщо поглянемо на візантійську
Літургію св.Йоана Золотоустого і св.Василія Великого, то чітко відчуємо літургійний
наголос на визнанні віри.
Найперше це відбувається в так званій Літургії вірних. Перед тим як настане
визнання Символу віри, до Літургії Слова (тобто читання Божого слова і проповіді)
на Літургії в храмі могли перебувати оглашенні – катехумени, які готувалися до
Таїнства Хрещення. У давній Церкві був особливо дієвим катехуменат, тобто приготування
людини до прийняття християнства через Таїнство Хрещення. Після проповіді оглашенні
на заклик диякона: "Всі оглашенні, вийдіть!" – полишали храм, де відправлялася
Євхаристія.
Потім, під час херувимської пісні, йде перенесення приготованих на Проскомидії
(перша частина Божественної Літургії, коли священик молитовно приготовляє хліб
і вино до Євхаристії) дарів, що стануть Тілом і Кров’ю Господа нашого Ісуса
Христа, і визнання віри Символом віри, що відбувається безпосередньо перед
самим освяченням дарів. Пізніше буде ще одне визнання віри, але не Символом
віри, а молитвою, яка вже готує вірного до прийняття самих Дарів – Тіла і Крові
Господа нашого Ісуса Христа:
"Вірую, Господи, і сповідую, що
Ти є воістину Христос, Син Бога живого, що прийшов у світ грішників спасти, з
яких перший я.
Вечері Твоєї тайної днесь,
Сину Божий, мене, причасника, прийми, бо ворогам Твоїм тайни не повім і
поцілунку не дам Тобі, як Юда, але, як розбійник, сповідаюся Тобі:
Пом’яни мене, Господи, коли
прийдеш, у Царстві Твоїм.
Пом’яни мене, Владико, коли
прийдеш, у Царстві Твоїм.
Пом’яни мене, Святий, коли
прийдеш, у Царстві Твоїм.
Нехай не на суді і не в
осудження буде мені причастя святих Твоїх таїн, Господи, а на зцілення душі і
тіла.
Вірую й сповідую, що саме те, що прийму, воістину є істинне пречисте Тіло
Твоє і воістину є істинна животворяща Кров Твоя. Я ж бо молюся до Тебе: сподоби
мене достойно прийняти це Святе Причастя на відпущення гріхів і на життя вічне.
Амінь.*
Боже, милостивий будь мені,
грішному.
Боже, очисти мої гріхи і
помилуй мене.
Без числа нагрішив я,
Господи, прости мені".
Чому візантійська Божественна Літургія ставить такий сильний акцент на вірі?
Якщо ми зауважимо, то у всіх таїнствах Церква в певному сенсі вимагає від нас
віри. Це походить із Біблії. Коли люди приходили до Ісуса Христа, просячи про зцілення,
або ж Сам Він хотів показати Свою любов і милосердя чи виявити Своє Божество,
то завжди згадувалася віра: "Йди, віра спасла тебе!..", "Чи маєш
віру?..", "Коли матимете віру, як зерно гірчиці…" тощо. Бачимо,
що Ісус Христос чекає віри від кожного, хто до Нього приходить. Тим паче віра є
потрібна тоді, коли ми хочемо причаститися Самого Господа Ісуса Христа.
Віра є фундаментом, джерелом усього нашого релігійного життя. Погляньмо на
Старий Завіт, на віру Авраама. Він усупереч імовірності повірив Богові (Рим 4, 19),
встав і пішов у землю, яку вказав Сам Бог. З вірою Богу та Його слову Авраам
підкорився покликанню й довірив свою долю Богові, покладаючи всю свою довіру і
надію на Нього (див. Бут 15). Тому він став батьком усіх вірних.
А ось Мойсей, який вірить Богові-Ягве та виводить цілий народ із Єгипту. У пустелі
на них чекає випробування віри. Згадаймо хоча б золотого ідола, якому надавали
властивостей Самого Бога, і в цьому полягав гріх віровідступництва. Усі пророки
говорять в один голос: потрібні віра в Сущого, Бога-Ягве, і пошук спасіння. Пророк
Ісая, найвидатніший серед провісників віри, каже: "…В наверненні й спокої
ви спасетеся; у тиші та в довір’ї – ваша сила…" (Іс 30, 15).
Уже в давній Церкві, якби хтось не вірив у якусь правду віри – зокрема в
Господа Ісуса Христа, що Він істинний Бог та істинний чоловік, Який народився
від Діви Марії Богородиці; не вірив, що хліб і вино на Божественній Літургії перемінюються
в Тіло і Кров Христа – на того була би накладена анафема, тобто його виключили
б із Церкви. Таку людину трактували б як віровідступника.
Вірити – це прийняти Воплочене Слово, яке я чую або читаю в Євангелії. Для
поган віра означала відмову від ідолів і навернення до Бога живого й істинного,
а для охрещених – визнання, що Господь Ісус виконує задум Божий, щоби мене
спасти: "…бо ваша віра зростає вельми й любов кожного з вас усіх до інших
збільшується. Тож ми самі хвалимося вами по Церквах Божих, вашою витривалістю і
вірою в усіх переслідуваннях та напастях, які ви переносите. (див. 2 Сол 1, 3-4).
Той, хто повірив Слову, приходить через віру до хрещення, тому важливим
фактором самого хрещення є не лише освячена вода, як матерія, а й віра в істинного
Господа Бога, Сина Його Ісуса Христа і Животворящого Святого Духа. Також ця
віра веде і до покладання рук на ієрейських свяченнях, де також є визнання
віри, але не лише Символу віри, а й визнання віри, що саме хліб на Божественній
Літургії є справжнім Тілом Христа, і вино є справжньою Кров’ю Христа. Євхаристія
насамперед є Жертвою і спогадом Голгофської Жертви. Ця Жертва є "за всіх і
за вся". Заперечення цієї Жертви веде геть від Церкви… Тому віра та її визнання
є запорукою того, що в мені перебуває нелицемірна любов до Нього і до ближніх –
і ця любов мене спонукає до більш тісного спілкування з Господом. Цим тіснішим,
особистим спілкуванням із Богом і є прийняття Святого Причастя.
Завдяки вірі ми вповні стаємо членами Церкви і залучаємося до її вчення,
духу та священнодій, тобто літургійного життя. Через Церкву Бог утілює задум
спасіння вірних, тому з цієї віри також розквітає послух цьому задумові. Вона
розвивається в діяннях морального життя вірянина, який виконує Закон Христа
любити Бога і ближнього. Ця віра підтримується готовністю піти на смерть за
Христа і ближнього свого. Ця віра підтримується в готовності та в абсолютному
упованні на Того, з Якого вона постала (2 Тим 1, 12. 4, 17), тому віра є також
даром Божим, божественною благодаттю. Цей дар ми черпаємо з Євхаристії, а
виразною його ознакою є те, що я приходжу до святого Таїнства, щоб причаститися
Тіла і Крові Христових.
Підготовка до прийняття цього Таїнства – щоденні молитви, Богослужіння
вечірні та утрені, інші Богослужіння Церкви. До речі, ми помиляємося, якщо вважаємо,
що тільки життєві труднощі та спокуси становлять випробовування віри. Не лише
вони є для нас духовним іспитом, а ще й молитви, що їх кожного дня я особисто
заношу на Божественний вівтар. Богослужбові відправи в церкві є визначним
критерієм віри: "…Коли ви збираєтесь в Церкві, сходитеся разом – то не на
те, щоби приймати Господню вечерю…" (пор. 1 Кор 11). Так апостол Павло
докоряє коринтянам, що їхні зібрання не присвячені споживанню Господньої Вечері,
і вкотре роз’яснює її значення. "Бо кожного разу, як їсте хліб цей і п’єте
цю чашу, звіщаєте смерть Господню, аж доки він не прийде" (1 Кор 11, 26).
Вимолюймо цей дар благодаті Божої, – дар віри, а особливо віри у Євхаристію.
Бо сьогодні людям загалом властива криза віри, але найбільш важко вірити саме у
Євхаристію. Бо в ній, у Євхаристії, присутній сам Бог, а виразом моєї віри є
те, що я не просто декларую, а й приймаю Його, причащаюся, стаючи причасником
Божественної Любові.
Ієрей Стефан САМБОРСЬКИЙ
*Виділений фрагмент вживається в
Мукачівській Єпархії (Церкві свого права). Натомість вірним Української
Греко-Католицької Церкви він може бути незнайомим.
"КВ" в
електронному форматі
Приклади випусків
за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р.
- тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар