Вас вітає "КВ"!

Слава Ісусу Христу!
Ви завітали на блог (інтернет-щоденник) двотижневика "Католицький Вісник". Тут відображаються найцікавіші публікації з наших архівних випусків.
Якщо ви хочете ознайомитися з оригіналом - свіжим "КВ"-2015 (безкоштовно!), або передплатити видання, напишіть на katol.visnyk@gmail.com або заповніть форму ліворуч.

Звертаємо Вашу увагу: передрук матеріалів вітається за умови активного гіперпосилання на джерело.

Цікавого перегляду!

четвер, 20 грудня 2012 р.

НАРОДЖЕННЯ ВОПІЮЩОГО


"Істинно кажу вам, що між народженими від жінок не було більшого від Йоана Христителя" Мт 11, 11а




Постать Йоана Хрестителя була, є і буде неординарною. Останнього пророка Старого Завіту від самого зачаття, народження і до останньої секунди життя супроводжувала підготовча місія. І ця підготовка полягала саме в тому, щоби свідчити – стати свідком самого Господа Ісуса Христа.

Дослівно "мученик" (грецькою – martyrios) слов’янською звучить як "ісповідник", а українською – "свідок". Ісповідники – свідки – це ті, які засвідчили своїм життям, муками і стражданнями істинну любов до Господа. Тому постать св.Йоана важлива для нас. Стихира Вечірні Різдва Йоана Хрестителя влучно розкриває нам сутність святкування: "Сьогодні Голос Слова розв’язує язик батька, що занімів був задля невірства; він проображає багатодітність Церкви та й розриває узи материнської неплідності. Наближається світильник Світла, зоря сповіщає прихід Сонця правди, для збудування і спасіння душ наших". Сам Господь Ісус каже про Йоана: "Той був світич, який палає і світить, тож ви й побажали на часинку з світла повтішатись…" (див. Йн 5, 35). Його життя – це безперервний ланцюг жертви і покути. Хреститель проголошує науку, яку ще ніхто не проголошував: про хрещення покаяння, про наближення Небесного Царства, про появу і живу присутність Месії. Сам указує пальцем на Ісуса: "Ось Агнець Божий, що бере гріхи світу" (див. Йн 1, 29).
"…І спізнаєте правду, і правда визволить вас" (див. Йн 8, 32) – ці слова Христа найбільше характеризують проповідь св.Йоана Хрестителя. Коли Захарії благовістить ангел Господній про народження сина, то Захарія не вірить словам ангела – і стає німим. Так і ми: при зустрічі зі Словом не віримо, бо маємо свої уявлення про події життя. Слово – правда, яке визволяє і дає правдиву свободу. Адже той, хто може говорити, може бути почутим.
Йоан своїм народженням розв’язує німоту Захарії, повертаючи йому здатність говорити. Пізніше сам Йоан тим відзначиться у своєму житті, що говоритиме – озвучуватиме вголос те, що побачить духовним і тілесним зором. Говоритиме правду.
Але, щоби щиро озвучити те, що є на думці, і одночасно те, що саме зараз потрібно сказати, треба насамперед замовкнути, заніміти. Опинитися в пустелі свого життя, увійти до свого єства, щоби почути там Божий голос. Кажуть, що сучасній людині вже не пасує аскетизм, покута. Немодно – і взагалі це "середньовічна термінологія" розуміння християнської духовності. Сьогодні ми боїмося самого слова "аскетизм". Як стати аскетом сьогодні? Адже життя Йоана Хрестителя було позначене суцільним аскетизмом, і Свята Церква багато разів на рік вшановує його, бо ставить нам його за приклад для наслідування. А ми тепер живемо в добу технологій і технократії. Живемо за часів, коли брехня стає "правдою", сучасні царі іроди – "культовими" особистостями. І нерідко це "толерують" навіть ті, хто називає себе християнами… Ніби і є вже досвід тоталітарного режиму, але сучасних Йоанів Хрестителів чути вкрай рідко.
Для сучасного християнина замало "просто" ходити до церкви, давати пожертву та ставити "галочку", щоб заспокоїтися: мовляв, усе виконано. Богові цього "спокою" не потрібно. Замало навіть ходити щомісяця і сповідатися, коли я з черговою сповіддю не змінююся, ба навіть не прагну цього. Замало "просто бути" на прощах, якщо наше щоденне мислення від цього не змінюється…
Перед нами образ, ікона Йоана Хрестителя: у нього день народження. Уявімо на мить, що ми прийшли до нього на гостину. Що ми побажали би Предтечі, що сказали би йому? І що він нам сказав і побажав би? Важко собі це уявити, але спробуймо. Спробуймо йти на глибину, не біймося. Усі, незалежно від становища в Церкві. Почуймо його голос і тверде слово, яке нас оздоровить у корені: "Голос вопіющого в пустині: Приготуйте Господню дорогу, вирівняйте стежки його!" (див. Мт 3, 3). Чи я є тим голосом? Чи приготовляю дорогу Господню для інших? Чи даю добре свідчення своєї віри в Бога, чи намагаюся прикладом свого життя заохотити до духовності інших, які ще далеко стоять від Церкви та правди?.. Чи вирівнюю свою стежку в напрямку до Господа? Чи день за днем живу з Господом у Його благодаті? Ось такий маємо іспит сумління з Йоаном Предтечею.
Життя у Христі – це вже своєрідний аскетизм. Тому, що вже не я живу – а живе в мені Господь (пор. Гал 2, 20). А що найбільше заважає тому, щоб Господь жив у мені, був у моєму житті? Пиха, егоїзм, догоджання своєму "Я". Святий Теодор Студит (+826), реформатор монашого життя на Сході, про вмертвлення й аскетизм писав: "…дякуємо Йому і провадьмо дні цього життя, немовби святкуючи й оспівуючи паче ізраїльтян: "Заспіваю Господеві, славно бо прославився; коня і вершника скинув у море"" (див. Вих 15, 1).
Справжній аскетизм – це святість у буденному. Терпеливість у переповненому транспорті. Спокійна відповідь замість нахабної реакції на крик біля каси. Сучасний аскет несе в нічний супермаркет останні гроші, аби тільки раптовий гість не лягав голодним. Це розуміння у відповідь на знервованість. Це прагнення зрозуміти іншого, налагодити стосунки з ближнім – з братом, жінкою, чоловіком, дітьми. Щире бажання допомогти. Це перемога над усім тим, що глибоко в серці перешкоджає дії Божої благодаті. А благодать – це не добре сентиментальне відчуття чогось надзвичайного. Щоб осягнути Божу благодать, не обов’язково їхати до Рима або Єрусалима. Місце для навернення можна знайти будь-де. Життя у Христі – це життя із Ним щодня. Не лише в неділю чи на Великдень. Християнство – це передовсім виклик собі самому, це внесення в цей світ світла правди, тепла та любові.
Що ще сьогодні в цей урочистий час міг би сказати нам св.Йоан Хреститель? Що хочемо від нього почути? "Чиніть плоди, достойні покаяння, і не беріться говорити собі: Маємо за батька Авраама. Кажу бо вам, що Бог з цього каміння може підняти дітей для Авраама. Ба вже і сокира прикладена до кореня дерев: кожне бо дерево, що не приносить доброго плоду, буде зрубане та вкинуте в вогонь… Хто має дві одежі, нехай дасть тому, що не має. А хто має харч, нехай так само зробить" (див. Лк 3). Духовний учень Предтечі св.Теодор Студит немов продовжує ці слова: "переносімо все з любов’ю: якщо треба буде голодувати – голодуймо; якщо треба зазнати побоїв – зазнаймо; якщо треба буде вмерти – умрімо, щоб успадкувати вічне життя у Христі Ісусі, Господі нашому".

Ієрей Стефан САМБОРСЬКИЙ

"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут  files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6

При передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/


Немає коментарів:

Дописати коментар