Готуючись
до свят, ми прагнемо змінити щось в інтер’єрі, одязі, зовнішності… Свята Церква
також готує нас до Різдва через зміни – але дещо інакші. Адже якщо ми так
піклуємося про матеріальний бік святкових приготувань, то наскільки більшим та
глибшим має бути приготування через духовні зміни. Суть Різдвяного посту (та й
посту взагалі) – це не обмеження в їжі. Це час глибокого іспиту власного
сумління та відповідей на питання: ким Бог є для мене? Ким я є перед Богом?
А
відтак виникають й інші питання: чи я люблю? Якою є моя любов до Бога та
ближніх, звідки я її черпаю? Чи ставлю собі питання, чим є справжня любов для
християнина?
Наступний
крок під час посту – це реальні, конкретні дії та вчинки, зумовлені заново
віднайденою любов’ю. І це треба робити не раз. Буває так, що ми залишаємо цю
найважливішу річ до передсмертного часу, до останньої нашої хвороби – щоби виправдатися,
мовляв, неміч уже не дає можливостей діяти.
Зло
– це брак добра
Сьогодні
найбільшою кризою у світі є брак любові. А коли немає любові – найбільшого
добра, – то її місце так чи інакше заступає зло та ненависть.
Згадаємо
обставини Різдва Христового у Віфлеємі: Ісус народжується у стайні, у яслах поруч
із худобою саме через брак любові в людей, що відмовили в притулку Марії та
Йосипу, через людську байдужість. Сучасний Різдвяний піст покликаний пробудити
в нас прагнення Христа, Його любові. У цьому вся містерія різдвяного посту: я чекаю
на Ісуса. І не просто чекаю, а прагну Його приходу. Тому в латинському обряді цей
період називається Advenus (з лат.
"прихід"), тобто прихід Христа.
Різдвяний
піст став також для Східних Церков символом молитов і постів старозавітних
патріархів – пророків, які так нетерпляче очікували на прихід Месії. Тому
Церква подає в календарі спомини святих пророків Старого Завіту і святих
апостолів, святителів, мучеників Нового Завіту, щоби прикладом вірності й
любові об’єднати своїх вірних двох епох.
Піст
у візантійському обряді
У
візантійському обряді Різдвяний піст розпочинається святкуванням пам’яті св.апостола
Пилипа. Загалом у цій церковній традиції вірні завжди готуються до великих урочистостей
за допомогою довгого або короткого посту. Так, ми маємо Великий і святий піст (Чотиридесятницю)
перед урочистістю Світлого Христового Воскресіння. Є одноденні пости,
присвячені деяким урочистим дням церковного року, наприклад, Воздвиженню
Чесного і Животворящого Хреста Господнього або Усікновенню голови св. Йоана
Хрестителя. Тривалі пости передують дню свв. ап. Петра і Павла та Успінню Пресвятої
Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії.
Чому
Східні Церкви мають стільки постів? Під час кожного посту перед відповідним
святом Мати Церква подає певні правди віри, над якими охрещений в ім’я
Пресвятої Трійці християнин має роздумувати – передусім молитовно. Також у богослужіннях
передпразнества (дня перед
урочистістю. – Прим. ред.) якогось
свята чітко наголошується на значенні для нас цього свята чи згадуваної євангельської
події. Після свята йде попразнество –
немов відлуння самої урочистості. Зауважте, що Церква чинить так, як хороший вчитель
у школі: є вступ до теми, її розкриття, вивчення матеріалу і повторення – щоби
краще зрозуміти й запам’ятати суть.
Різдво
як друга Пасха
Мета
Різдвяного посту – подивитися на Різдво Христове, як на другу Пасху. До речі, у
сам день Пасхи Христової на святковій Божественній Літургії не читають Євангеліє
про те, як Ісус Христос воскрес із мертвих. Натомість звучить початок Євангелія
від Йоана: "На початку було Слово, і Слово було в Бога, і Слово було Бог…"
(Йн 1, 1-17). Різдво і Пасха між собою дуже тісно пов’язані. Якщо уважно поглянемо
на ікону Різдва Христового, то ми не побачимо радісної сцени. Мале Дитя Ісус
лежить не в яслах, а в гробі, у якому немов вже немає Христа – Він воскрес – і видно
тільки пелени, у які Його сповито, а Пресвята Богородиця покірно роздумує над таїнством
воплочення самого Бога…
Існує
ризик забути про справжній сенс свята Христового Різдва. Його нам розкриває
тропар передпразнества: "Готуйся,
Вифлеєме, розкрийся всім, Едеме, *красуйся, Євфрате, *бо дерево життя в вертепі
розквітнуло від Діви. *Її лоно раєм мисленним явилось, в якому – божественний
сад. *3 нього, ївши, будемо жити – і не, як Адам, помремо. *Христос раждається,
щоб оновити упалий колись образ". Ця богослужбова пісня образно
звернена до мене, бо я є тим Вифлиємом, де має народитися Христос; і Едемом –
бо це є також сад мого гріха; і Євфратською долиною – місцем мого вигнання…
Ієрей
Стефан Самборський
"КВ" в
електронному форматі
Приклади випусків
за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р.
- тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар