Цього разу ми з вами вирушимо до спаленої сонцем Саламанки.
Це одне з найстародавніших міст Іспанії, уславлене своїми університетськими
традиціями та великою кількістю старовинних пам’ятників, фасади яких вирізьблено
з золотого пісковика, взятого з тутешніх каменярень.
Перші спогади про Саламанку ми знаходимо у грецького
історика Полібія з ІІ ст. до н.е., а перше селище на цих теренах з’явилося близько
200 рр. до Р.Х. За правління Траяна, 89 р. по Р.Х., римляни збудували тут
перший міст – Пуенте Романо, який і донині сполучає береги річки Тормес. У 712
р. Саламанку захопили араби, а згодом місто перйешло під владу вестготів, які
принесли сюди християнство. Проте незабаром маври повернулися і володіли містом
майже до кінця ХІ ст., доки з ними не розправився король Альфонс VІ.
За короля Альфонса ІХ, у 1218 р. було засновано університет
– найстародавнішу вищу школу на Іберійському півострові – якому судилося стати
чи не найлегендарнішим навчальним закладом світу. Розквіт університету припав
на ХVІ ст., яке стало
для Саламанки справді золотим. Тогочасні мешканці міста розбагатіли за рахунок
роздрібної торгівлі, головно алкогольними напоями. Власне, з цього періоду
походить більшість прекрасних будинків у характерному стилі платересо – це об’єднання пізнього
орнаменту, кольорової (квітчастої) готики із типовою ренесансною формою будівлі
(майстерне різьблення нагадує працю злотника чи срібника; "платеро"
означає іспанською "срібник", звідси походить назва стилю). Його характерною
ознакою є фасади будинків, густо вкриті майстерно виробленими деталями:
гербами, медальйонами, рослинними візерунками. У такому стилі збережені, між
іншим, фасад університету і декорації міських катедр.
Саме у Саламанці народилася новочасна наукова економічна
думка. Від 1536 р., коли домініканець Франциск де Віторія (1483-1546)
започаткував діяльність саламанської схоластичної школи, яка детально вивчала
ринок і роль держави у розвитку господарства. Саме тут ми можемо знайти
найдавніші католицькі думки про джерела капіталізму. Іспанські схоласти
(домініканці, августинці, а також єзуїти) сформулювали правила, що їх повсюди
вважають типово капіталістичними, а їхнє походження – ліберальним. Це
стосується захисту приватної власності, теорії грошей, вартості й ціни,
публічних фінансів (з осудженням фіскальної системи), нарешті похвала вільній
торгівлі, як діяльності, що сприяє добробуту, миру та спільному благу. Славнозвісна
школа домініканців у Саламанці вже від початку Конквісти була беззеперечним авторитетом
у наукових диспутах щодо прав іспанської Корони у захопленні нововідкритих
земель. А аргументи Франциска де Віторії, особливо стосовно питань поширення
віри, мали прокласти шлях мирній євангелізації племен Нового Світу.
Маріуш ВОЗНЯК ОР
ФОТО:
Кафедральний собор Саламанки
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар