Лист
св.Йоана Золотоустого єпископам, пресвітерам і дияконам, ув’язненим за
благочестя. Ймовірно, що був написаний 404 року. Тоді, як і сьогодні, Церква
зазнавала переслідувань за істину – і духовенство постійно потребувало батьківської
підтримки та напоумлення від свого Патріарха.
Блаженні
ви в тюремному ув’язненні, у ланцюгах і кайданах. Блаженні тричі, тисячократно
блаженні ви, які збудили у всьому світі ніжне співчуття до себе і зробили
своїми прихильниками навіть тих людей, які далеко від вас! Усюди прославляються
ваші подвиги, мужність, непохитна воля, напрям думок, далекий від раболіпства. Вас
ніщо не зломило: ані судилище, ані кат, ані незліченні тортури, ані
тисячократні погрози смертю, ані судді з полум’ям в устах, ані вороги, що
скрегочуть зубами і влаштовують усілякі інтриги, ані безсовісні наклепи, ані
безсоромні обвинувачення, ані щоденна смерть перед очима. За це всі відкрито
покладають на вас вінці і проголошують вашу славу – не тільки друзі, але й
навіть вороги і винуватці ваших катувань. Якщо ж деякі і не відкрито, то варто
тільки заглянути в їхню совість – у її глибині у них виявиться великий подив
перед вами.
Такою є
властивість чесноти: їй дивуються навіть ті, які її переслідують. Такою є
властивість зла: його зневажають навіть ті, які його чинять. І все це ще тут. А
що там, на Небі, яке слово може це виразити? Ваші імена вже вписані у Книгу
Життя, і ви зараховані до сонму святих мучеників. Я все це добре знаю не тому,
що сходив на Небо, а тому, що довідався з Божественних віщань. Якщо (Йоан), цей
плід неплідної, цей громадянин пустелі, який повстав проти беззаконного шлюбу
(Ірода Антипи) і не міг відвернути беззаконня, а тільки викривав його, будучи
вкинутим за те до в’язниці й обезголовленим, став мучеником і першим з
мучеників, то подумайте, яку нагороду отримаєте ви, які повстали проти злочину
щодо законів та постанов отців, проти зневаження та порушення прав священства,
і стільки потерпіли за правду і за праведне викриття безсоромних наговорів! […]
Так і ви
[подібно до Предтечі] сказали: ось наші тіла, їх можна піддати на покарання,
муки, катування. Нищ, нівеч їх, якими хочеш муками, однак ми не погоджуємося на
неправду і краще готові тисячу разів померти. Правда, ви не обезголовлені, зате
ви зазнали набагато більшої жорстокості. Не одне і те ж – скласти голову за
коротку мить чи так довго боротися зі стількома скорботами, жахами, погрозами, темницями,
засланнями, судилищами, зусиллями катів, безсоромними вустами наклепників, зі
стількома осудженнями, ганьбленнями, глузуваннями. Це – набагато вищий вид
подвижництва, зарахований до великих подвигів: "Згадайте попередні дні
ваші, коли ви, бувши просвічені, витримали великий подвиг страждань" (див.
Євр 10, 32). Сам подвиг описаний так: "То самі серед ганьби і скорбот,
бувши видовищем для інших, то поділяючи участь інших, які були в такому ж
стані" (див. Євр 10, 38).
Якщо
навіть ті, які розділяли ганьбу, вже були подвижники, то тим більше ті, які від
неї терпіли. Ви не одну, не дві, не три, а багато смертей перенесли, якщо і не
тілесно, то в душі. "Радуйтесь і веселіться" (див. Мф 5, 12), – так
велів Владика Небесний – не печалитися і не журитися, а веселитися і радіти,
коли безчестять ім’я ваше. Якщо ж треба радіти при наклепах, то, коли до наклепів
додаються ще побиття, муки, вигострені мечі, в’язниці, окови, заслання, нові
заслання, незліченні збіговиська ворогів, – подумай, якою тоді буде нагорода!
Отже,
радійте, веселіться, мужайтесь, укріплюйтесь, роздумуйте, скільки інших людей
ви підняли на подвиг вашими стражданнями, у скількох підняли дух, скільки
утвердили тих, які вагалися. І не тільки тих, які біля вас, але й відсутніх,
принісши велику користь не тільки для тих, які могли бачити все, що ви
перенесли, але й для тих, які у своїй далечині могли тільки чути про це. Нехай
завжди у ваших устах буде це апостольське слово, що "нинішні тимчасові
страждання нічого не варті порівняно з тією славою, яка відкриється в нас"
(Рим 8, 18). Надійтеся, що настане кінець випробовувань і прийде звільнення, і
завжди моліться за нас. Хоч ми відділені від вас і чимало часу розлучені, але
обіймаємо вас, ніби живучи і перебуваючи разом із вами. Цілуємо кожного з вас у
милу главу, з розпростертими руками приймаючи увінчаних борців і сподіваючись
навіть звідси через нашу велику любов до вас отримати для себе найбільшу
користь. Якщо ж ті, які люблять вас, мають очікувати для себе великої нагороди,
то подумайте, які нагороди приготовлені для вас, які просяяли незліченними
подвигами.
Підготовлено за виданням:
"Повне зібрання творінь святителя Іоана Золотоустого", т. ІІІ, кн. 2.
Видавничий відділ УПЦ КП, К.: 2009. Публікується скорочено, адаптовано для
"КВ".
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар