Андрій
Рубльов. I чверть XV ст.
Третьяковська
галерея, Москва
Ікона "Трійця"
– найвище досягнення російського середньовічного мистецтва. Цю ікону порівнюють
із кращими зразками італійського живопису – творами Джотто, Дуччо, П’єро делла
Франческо.
Сюжет ікони (її перша
назва – "Старозавітна Трійця" або "Гостинність Авраама")
пов’язаний із біблійною історією про візит до Авраама трьох ангелів, які
звістили йому народження первородного сина (див. Бут 18, 1-15). Іконографічний
канон, якому слідує Рубльов, відповідає концепції Отців Церкви, які вбачали в
цих ангелах символіку Пресвятої Трійці. Рубльов відкидає дрібні деталі
біблійного сюжету, залишає поза увагою навіть Авраама і Сару. Пише лише Трьох
Ангелів при столі…
Припускають, що Ангел посередині
символізує Ісуса Христа. На це вказує дерево за Його плечима (символ Хреста), а
також рука, спрямована до чаші (символ Євхаристії). Ангел ліворуч символізує
Бога-Отця, за ним – дім (Церква). З правого боку – Ангел, який символізує
Святого Духа: над Ним скеляста гора (натяк на скелю, з якої забила вода в
пустелі, або на гору як символ духовного зростання у Святому Дусі).
Крила Ангелів на іконі поєднані.
Фігури ледь нахилені одна до одної. Долоні провадять наш погляд з однієї фігури
до іншої. Усе це створює коло – композиційну основу ікони, форму, яка передає
єдність Осіб Пресвятої Трійці. У центрі кола – чаша, прообраз Хресної Жертви і
Євхаристії.
Перед нами – позачасова
мовчазна розмова трьох Осіб Пресвятої Трійці, Триєдиний Бог, Який приходив до
людини "під час денної спеки"(Бут 18, 1).
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар