Синод єпископів із
питання нової євангелізації розглядав також і тему краси. Отці Синоду розвинули
цю тему також і в посинодальному документі – своїх заключних пропозиціях.
Власне, нова євангелізація і має стати шляхом краси. Адже саме краса заохочує
нас до Любові…
У ХХ пропозиції
Синод закликає до того, щоби нова євангелізація стала шляхом краси. Троянди й
виноград, прекрасне і корисне. Гармонія душі й тіла. Те, до чого людина прагне
в усі віки, те, чого Господь бажає для людини як свого творіння.
Краса врятує
світ – цю фразу часто приписують Федору Достоєвському, не замислюючись, що
цей вислів має глибокі теологічні корені. Адже саме Бог врятує світ. А ми
знаємо, що Бог – це Краса, і все, що Він створив, – досконале. Саме
тому можна сказати: краса врятує світ.
Краса,
гармонія – це перше, що впливає на людську свідомість і підсвідомість.
Враження чимось насправді красивим, здається, блокує здатність раціонально
сприймати світ і спонукає людину довірятися інтуїції, своїм відчуттям. Адже
спершу нам перехоплює подих від захвату красивим пейзажем, від сенсації
побаченого, а вже потім ми починаємо аналізувати, що ця сенсація сталася від
кольору, світла, химерних вигинів ландшафту… Краса безпосередньо впливає на
людське серце. Тому отці у своєму посланні звертають увагу на те, що в роботі з
молоддю саме краса є шляхом нової євангелізації.
"Краса
заохочує нас до Любові", – пишуть єпископи, а молодь, через свій вік
та безпосередність у сприйнятті навколишнього світу, відкрита на красу і
перебуває в пошуках любові. Любові до ближнього, адже вона шукає свою другу
половину, і в пошуках любові Божої, бо часто-густо за браком досвіду і через
невпевненість у власних силах саме молоді люди шукають підтримки. Якщо
подивитися, хто наповнює храми під час недільних Богослужінь, то часто це або
старші люди, або молодь, і євангелізація має бути скерована особливо на них.
Отці нагадують
про висловлювання св. Августина: не можна любити те, що не є красивим.
Звісно, ідеться не лише про зовнішню красу, адже поняття краси багатовимірне і
стосується внутрішньої гармонії так само, як і зовнішніх проявів прекрасного.
Відчуття
прекрасного потрібно розвивати в собі. Особливо це важливо для тих, хто
безпосередньо має провадити нову євангелізацію. Тому єпископи звертають увагу
на важливість розвитку естетичних навичок у формації семінаристів. Вони
нагадують, що про це було сказано під час ІІ Ватиканського Собору в
документі Sacrosanctum concilium, 129. Турбота про красу має посідати особливе
місце, коли йдеться про різні підходи на шляху нової євангелізації.
Варто повернути в
мистецтво поняття сакрального. Адже мистецтво і Церква були тісно пов’язані в
попередні часи, і це мало позитивні наслідки для обох сторін діалогу. Підтримка
молодих митців має бути справою сьогоднішньої Церкви. Такий підхід –
плідний: крім того, що завдяки підтримці талановитої молоді Церква робитиме
інвестицію у своє майбутнє, вона матиме свій голос в історії мистецтва серед
нащадків… Сікстинська Мадонна, фуги Баха, собор Нотр-Дам – багато людей
починають свій шлях до Бога саме від творів мистецтва.
Важливо також, що
молоді люди тягнуться до людей талановитих і яскравих, і якщо ці талановиті й
непересічні люди належатимуть до лона Церкви, то вони приведуть до Господа
інших, тих, хто буде заохочений прикладом свого друга. Адже шляхи Господні
непередбачувані…
Тетяна ДЗЯДЕВИЧ
Немає коментарів:
Дописати коментар