Важлива угода була підписана 17 січня
2012 р. між Ватиканом і Китайською Республікою (Тайванем). Держсекретаріат
Святого Престолу та міністр іноземних справ Тайваню обмінялися протоколами, які
підтверджують: Ватикан і Китайська Республіка завершили процес, необхідний для набуття
чинності "Угоди між Конгрегацією католицької освіти Святого Престолу та
Міністерством освіти Китайської Республіки про співпрацю у сфері вищої освіти
та визнання титулів, кваліфікацій, дипломів й академічних ступенів".
Китай – загадкова країна. Нам, католикам, здебільшого
відомо, що там переслідують Католицьку Церкву та зростає кількість мучеників за
віру. Два історичні факти досить красномовно передадуть нам ситуацію в Китаї. Велич
та силу країни представляє її символ, яким здавна є Велика китайська стіна.
Вона і фактично, і символічно відділяє та ізолює Китай від інших країн, виражає
його самодостатність – а водночас і невпевненість. Але Китай має ще й
інший, абсолютно протилежний символ із більш поетичною назвою: Великий шовковий
шлях. Він виник у той же час, коли будувалася Китайська стіна, і поєднував Азію
і Європу, Схід і Захід. Він брав свій початок у центрі Китаю, а закінчувався у
Вічному Місті, у самому серці Римської імперії, – що може бути розцінене
як символ відкритості, міжконтинентальної комунікації та співпраці.
На підтвердження цього суперечливого
символізму, сучасний Китай насправді не є єдиним: він поділений географічно та
політично. На мапах світу є "два Китаї" – Китайська Народна
Республіка (КНР) та Китайська Республіка (КР), яка ще відома під назвою Тайвань.
Власне, переслідування Церкви триває у КНР: це
тут є так звана "урядова Церква" – офіційна, яка співпрацює з
владою, та "підпільна" Церква, що зберігає єдність зі Святим
Престолом, попри переслідування з боку влади. Своєю чергою, Китайська Республіка відкрита на
діалог із Католицькою Церквою.
Що ж стосується китайського суспільства –
насамперед у КНР, – то воно за своїми цінностями не дуже відрізняється від
нашого, тобто українського. На сьогодні в китайському суспільстві можна виділити
три типи носіїв культурних цінностей. По-перше, це носії традиційних китайських
культурних цінностей, що потроху витісняються "на узбіччя". По-друге,
чимдалі більше китайців приймають сучасну систему цінностей західної культури.
По-третє, досить значне число китайських громадян задовольняється "низькими"
культурними цінностями "суспільства споживання".
У цих умовах тамтешня Католицька Церква
намагається певним чином вплинути на процес "ціннісної
трансформації". Наслідуючи традиції отців-єзуїтів, які у XVII ст. мали
тут досить успішну місію, Церква сприяє підтриманню й поширенню традиційних,
власне, найкращих – китайських цінностей. Крім того, у контексті сучасного
ціннісного плюралізму, підтримується напрямок надання людям додаткових
можливостей вибору. І, звичайно, йдеться про нейтралізацію впливу
"низової культури" на китайське суспільство.
Підтвердженням цих тез є підписаний документ
про католицьку освіту, який вказує, наскільки китайці прагнуть і потребують хорошої
християнської та теологічно-філософської формації. Насамперед ідеться про
священиків та богопосвячених осіб. Новий документ регулює дві сфери: ту, що стосується
визнання дипломів і ступенів, та співпрацю у сфері вищої освіти. Документ
передбачає присутність Католицької Церкви у сфері університетської освіти. За допомогою
цієї угоди Китайська Республіка зобов’язується визнавати академічні церковні
ступені, надані авторитетом Святого Престолу в будь-якому куточку світу, а
також гарантує дотримання норм канонічного права щодо керівництва католицькими
університетами та факультетами богослов’я у КР (на Тайвані). Крім того,
Католицькій Церкві дають змогу поширювати християнські цінності в академічних колах
не тільки на богословських факультетах. Важливим аспектом документу є визнання
повної компетенції Святого Престолу щодо формування навчальних програм
католицьких навчальних закладів та призначення керівництва й викладачів. Угода
передбачає канонічну присягу викладачів і адміністративного персоналу, які обіцяють
дотримуватися норм поведінки, згідних із католицьким віровченням та мораллю.
Прийнята угода також надає привілеї
священикам, семінаристам та чернецтву із КНР, які мають бажання навчатися в
Католицькому університеті Тайбея.
Ірина ОСТРОВСЬКА
Немає коментарів:
Дописати коментар