Вас вітає "КВ"!

Слава Ісусу Христу!
Ви завітали на блог (інтернет-щоденник) двотижневика "Католицький Вісник". Тут відображаються найцікавіші публікації з наших архівних випусків.
Якщо ви хочете ознайомитися з оригіналом - свіжим "КВ"-2015 (безкоштовно!), або передплатити видання, напишіть на katol.visnyk@gmail.com або заповніть форму ліворуч.

Звертаємо Вашу увагу: передрук матеріалів вітається за умови активного гіперпосилання на джерело.

Цікавого перегляду!

понеділок, 14 січня 2013 р.

ВЕЛИКЕ ВІДКРИТТЯ


4 жовтня вшановують св. Франциска – духовного батька і брата францисканців та францисканок усього світу, того, хто колись разом зі св. Домініком підтримав своїм плечем Церкву. Як колись Франциск проповідував султанові, так і його брати сьогодні не цураються міжрелігійних відносин: ідуть у типово мусульманські країни з проповіддю Євангелія. Приклад – історія о. Петра КАВИ OFMСonv, який зараз служить в Узбекистані, хоч узагалі-то готувався їхати до Туреччини, навіть вивчав іслам.



Я народився в Польщі, неподалік Вроцлава, вступив до Ордену Братів Менших (конвентуальних францисканців) і зараз належу до Краківської провінції Ордену. Останні 14 років мого служіння – це місіонерська праця в Узбекистані. Перед цим, закінчивши семінарію, я вивчав іслам у Римі, пізніше працював півтора роки в Польщі, і 1997-го виїхав до Узбекистану.
Вибір спеціалізації в Римі був невипадковий: то була підготовка до виїзду в Туреччину, відповідно до тогочасних потреб Ордену. Пізніше плани змінилися. Хоча розвиток францисканців у Туреччині зараз відчутний: колись там був лише один монастир у Стамбулі, сьогодні вже три, – але я туди так і не доїхав, а за якийсь час відповів на інший заклик настоятеля – і опинився у Фергані.
Може здатися дивним, але іслам узагалі-то мене ніколи не цікавив. Просто пізнати цю релігію було практичною потребою для служіння. І добре навчання виправдало себе, коли виявилося, що в пострадянському Узбекистані я час від часу розуміюся на Корані краще від місцевих мешканців.
1997 року в Узбекистані служило двоє францисканців. Тож я поїхав їх підтримати, хоча тоді взагалі навіть не знав, де є ця країна, не мав про неї жодного уявлення, як колись і про Туреччину. Я вірний принципу "поїду – побачу", бо фантазії та мрії "наперед" лише перешкоджають у реальному служінні.
Служіння ж розпочалося спокійно: дав про себе знати міжнародний досвід студентської спільноти в Римі, де навчалися студенти з 25 країн. Проблем зі входженням в іншу культуру не було. Зрештою, я їхав тільки на п’ять років… А після цього терміну, подивившись та звикнувши, залишився в Узбекистані.
Мої парафіяни багато в чому ще живуть радянською ментальністю, деякі з них ще самі не прийняли узбецької культури навколо них. Це ускладнює і мою інкультурацію: у парафіях майже немає узбеків, здебільшого це люди з мішаних російсько-узбецьких родин. Корінні узбеки – більш замкнене середовище. Українця я там зустрів лише одного за весь час: він робив нам ремонт, а сам постійно працює в Росії.
Звісно, служіння в Азії має певні труднощі: християни не мають стількох прав і свобод, як у Європі чи США. Даються взнаки і місцева культура, і менталітет: буцімто конкретна нація має належати до конкретної релігії. Поляк чи німець – католик, росіянин – православний, узбек чи інший азіат – мусульманин… Це породжує проблеми віровідступництва, "зради" Бога тощо. Але це проблема не релігії, а влади. Поширюючи стереотипи такого роду, створюючи відповідні закони, нас обмежують, бо так простіше "тримати все під контролем".



Офіційно в Узбекистані налічується п’ять католицьких парафій; окрім того, є ще дві-три спільноти. Найбільша парафія – у Ташкенті, там приходить до 200 вірних. У Фергані – до 70 осіб. В інших парафіях та спільнотах налічується по 20-30 вірних. На свята спільноти збільшуються: парафіяни запрошують багато гостей.
Окрім францисканців, які перебувають в Узбекистані від 1990 року, тут служать ще двоє дієцезіальних священиків. Єпископ вільний запросити й інших, але нинішнє становище саме таке.
1997 року Йоан Павло ІІ поділив Середню Азію на окремі "місіонерські округи": Узбекистан, Киргизстан і Таджикистан. Оскільки францисканці вже були в Узбекистані, папа попросив нас, як і єзуїтів, залишитися в Киргизії. Натомість із сестрами-монахинями в нас проблема: місіонерки Матері Терези працюють тут лише тому, що зареєстровані як благодійна організація. Важко пояснити місцевій владі, навіщо сестри в парафії, бо потреба священиків для них очевидна, а от причина перебування сестер, на жаль, залишається таємницею. Становище зміниться, коли з’являться місцеві покликання: уже одна монахиня з Ташкента відбуває формацію в Конгрегації Воплоченого Слова в Римі.
В Узбекистані моє ставлення до священицького покликання і монашого життя змінилося. У такій ситуації необхідність спільнотного життя виходить на перший план, бо тут дуже важко жити самотньо, одному на багато кілометрів. Інакше поглянув я і на сенс священства: можливості служіння в Середній Азії дуже обмежені, і священик не може реалізувати себе в пастирській діяльності. Натомість я відкрив священство не як діяльність "заради чогось", не як суто активне душпастирство (бо багато хто сприймає священство саме так). Моє покликання реалізується в моїх близьких стосунках із Богом. Серед усіх обмежень я кінець кінцем замислився про сенс такого служіння: коли у Європі стільки людей, стільки парафій, можна самореалізуватися на 100%, а що робити тут?.. Але я сказав: якщо Господь поставив мене в такі умови, то саме в них я маю осягнути сенс свого священства. І це для мене було великим відкриттям. Я вимушено менше звертаю увагу на активну діяльність, конкретні акції, а більше уваги присвячую окремим людям. Я вилікувався від прагнення безлічі людей довкола, купи справ, шаленої активності та відповідно власної важливості. У країні, де в монашому одязі на вулиці може ходити тільки настоятель, я чекаю на кожну людину, яка до мене приходить. Як ні – зосереджуюся на своїх стосунках із Богом.
Тут ставлять на якість, а не на кількість. Зокрема, був єдиний випадок у Бухарі, коли мусульманка запрагнула прийняти християнство, приготувалася до таїнства Хрещення й охрестилася в Католицькій Церкві. Але цей випадок показав, що нічого страшного не сталося: її ніхто не покарав, не ізолював… Звісно, бувають випадки, коли католик полишає Церкву, бо батьки нареченої-мусульманки на цьому наполягають як на умові шлюбу. Але справжніх переслідувань я не зустрічав. Хоча ще й не зустрів людини, яка зі щиро віруючої мусульманської сім’ї перейшла у християнство.
Коли мене питають: "Як там, в Узбекистані?" – я просто відповідаю: "Інакше". Всюди свої складнощі. Я стараюся жити не власними уявленнями, а приймати дійсність такою, якою вона є.

Записала Ірина Максименко

ФОТО:
Римо-католицький храм Найсвятішого Серця Ісуса в Ташкенті


"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут  files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6

При передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/


Немає коментарів:

Дописати коментар