"КВ" продовжує публікувати уривки з книги
"Діти Собору ставлять питання". Сьогодні ми познайомимося зі Станіславою
Ґрабською (1922-2008) – публіцистом, католицьким діячем, авторкою трьох книжок
і багатьох статей із теології й етики, першою жінкою, яка стала доктором
теології в Католицькому Університеті в Лувені. Про апостольство мирян у
контексті ІІ Ватиканського Собору з п.Станіславою розмовляють Ельжбета Адамяк і
Юзеф Маєвський.
У чому полягає перелам у вченні Церкви про мирян і що до
нього привело?
Собор являв собою перелам із багатьох поглядів. Якщо
узагальнити, він визнав значно більшу роль мирян у житті та місії Церкви. До
Собору цю роль описували як цілковито пасивну.
Новизну вчення Собору про мирян ми знаходимо також у Конституції
про Боже Одкровення. Тут говориться, що Традиція – як щоразу більше розуміння
Одкровення – зростає в Церкві протягом століть не лише через учення
Учительського Уряду і твори біблеїстів, але й шляхом міркувань світських вірних.
Як бачимо з цього, Собор навчає, що миряни також творять
Церкву. Вони не є клієнтами Церкви, як це розуміли доти, миряни не лише
перебувають у Церкві, а – разом зі священиками, монахами і монахинями – є
Церквою.
Подібні інтуїції з’являлися у вченні ще до Собору?
Звісно. Так, заснування руху "Католицька Дія" уже
було свідченням цього, хоча його трактували як світське продовження праці
священика в галузях, до яких у нього не доходять руки. Миряни могли працювати за
мандатом єпископа, тобто вони перебували під постійним керівництвом, опікою
ієрархії. Проте в документах Собору ми знаходимо зауваження про різні форми
діяльності мирян: за мандатом, але і на власну відповідальність у зв’язку з
ієрархією. Це абсолютно нова можливість організації товариств.
Ви хочете сказати, що до Собору вважалося, що місія
світської особи закорінена в місії єпископа?
Так. Миряни були "руками" єпископа. Їхня місія
мала виходити з місії ієрархії. Проте Собор підкреслює, що миряни покликані і
послані безпосередньо Христом! Це здійснюється у святому хрещенні. Можна
сказати, що, згідно з повчанням Собору, якоюсь мірою місія єпископа закорінена в
місії всіх християн у тому сенсі, що єпископ виконує роль стосовно спільноти
вірних і для цієї ролі отримує свячення. Або що апостольська безперервність
Церкви – це не лише безперервність свячень, а передусім безперервність
хрещення.
Як би Ви пояснили світській людині про значення того, що
вона належить до Церкви, що є Церквою?
Це означає, що людина – її громадянин, так, як є
громадянином своєї країни. Я – громадянка Польщі, але це не означає, що я прем’єр-міністр.
Я – громадянка Церкви, але це не означає, що я єпископ. Як громадянка Польщі я
несу відповідальність за Польщу, як громадянка Церкви – за Церкву. Це означає,
що, помітивши якісь проблеми або недоліки, я намагаюся їх здолати. Якщо не
впораюся – залучаю інших, діємо разом. Або йду до настоятеля чи навіть до
єпископа.
Що треба робити, щоб миряни відчули відповідальність за
Церкву?
Надавати їм поле для діяльності в Церкві. Людина почувається
відповідальною тоді, коли щось вирішує. У нашій Церкві, з одного боку,
пасивність багатьох мирян зміцнює у священика відчуття, що йому немає про що з
ними говорити; а з другого – нехіть священиків надавати поле для діяльності є
причиною відстороненості мирян.
Що треба робити в такому разі? Я думаю, ідеться про
розуміння свого місця як духовенством,
так і мирянами. І ті, й інші зустрічаються з Богом і у світі, і на Літургії.
Тільки акценти тут різні. Миряни мають особливу харизму діяння у світі,
особливий дар залучення у світ і через це залучення – дар зустрічі з Богом.
Харизма мирянина – це зустріч зі світом, де він створює нові речі, де формулює
політичні й економічні програми, де має бути християнином-підприємцем, лікарем,
учителем – не лише для віруючих, але й для невіруючих також. Цю свою зустріч зі
світом світський християнин мусить вносити в Церкву, молитву за цей світ – у Літургію,
пам'ять про нього – до молитви.
Які головні риси
світської духовності Ви могли б запропонувати?
По-перше, розуміння світу як місця зустрічі з Богом.
По-друге, активне слухання Слова Божого, читання Святого Письма, представлення
своїх (світських!) проблем Святому Письму і впровадження у своє буття у світі
життя Письмом. Третій аспект – Літургія для життя, а не життя для Літургії; Літургія
в житті й для життя. Звідси випливає потреба родинної Літургії, родинного
свята. Молитва світської людини не повинна полягати у викиданні з думок
світських справ, щоби зосередитися на одному Святому Письмі. З цим, власне,
багажем, з цим мішком світських справ, я приходжу та висипаю його перед Богом…
Уривок з інтерв’ю. Адаптація
та переклад Катерини Рассудіної
ФОТО:
Станіслава Ґрабська (у центрі) з 1956 р. брала участь у
діяльності польського Клубу католицької інтелігенції (з сайту: www.drumbun.kik.waw.pl)
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар