Мабуть,
багатьом знайома суперечка про Filioque,
тобто питання, від кого ісходить Святий Дух: від Отця і Сина чи лише від Отця? Уже
1995 року бл.Йоан Павло ІІ у праці "Грецька та латинська традиції про
ісходження Святого Духа" пояснив, що така постановка питання позбавлена
логіки. Адже проблема полягає в різниці перекладів різних символів віри та особливостях
богословського трактування Отців Церкви, які писали на цю тему, що аж ніяк не має
створювати напруги між християнами Сходу і Заходу.
2011
року це пояснив новий Катехизм УГКЦ "Христос – наша Пасха" (97-98):
"Святі Отці [Церкви] відрізняли внутрішнє життя Пресвятої Трійці від Її
об’явлення у творінні. У Пресвятій Трійці Святий Дух ісходить від Отця –
єдиного начала Трійці. Коли Святі Отці говорили про дію Осіб Трійці у творінні,
то сповідували, що Отець зсилає Святого Духа "через Сина".
У
той же час св.Кирило Олександрійський, сповідуючи одну й ту ж саму віру,
трактував це зсилання Святого Духа "через Сина" як походження Святого
Духа "від Отця і Сина". На цьому наголошували й отці Флорентійського
Собору: "Деякі говорили, що Святий Дух походить від Отця і Сина, інші ж
твердили про походження від Отця через Сина. Усі вони різними словами
висловлювали те ж саме значення". Цю ж думку висловлено і в Артикулах
Берестейської унії: "Дух Святий […] з одного Начала, немов із джерела, від
Отця через Сина ісходить".
***
На
питання, що загалом означає вірити у Святого Духа, відповідає Катехизм
Католицької Церкви (685-686): "…визнавати, що Святий Дух є однією з Осіб
Святої Трійці, єдиносущний з Отцем і Сином, "рівнопоклоняємий і
рівнославимий із Отцем і Сином" (Нікейсько-Константинопольський Символ
віри: DS 150.)".
Святий
Дух, продовжує Катехизм, діє з Отцем і Сином від початку до завершення задуму
нашого спасіння. Та лише в "останні часи", започатковані спасенним Воплоченням
Сина, Дух – об’явлений і даний, визнаний і прийнятий як Особа. Тоді, отже, цей
Божий задум, здійснений у Христі, "Первородному" і Главі нового
творіння, зможе здійснитися в людстві через влиття Духа: Церква, сопричастя
святих, прощення гріхів, воскресіння тіла, вічне життя.
***
Молитва
Папи Йоана XXIII
Святий
Духу, Утішителю, вдосконалюй у нас те, що розпочав Ісус; дай, щоб молитва, яку
ми звертаємо до Тебе від імені всього світу, була палкою, невтомною та
наполегливою.
Дай
нам глибоке внутрішнє життя; апостольський запал, що поширюється на всі народи,
бо вони відкуплені Христовою Кров'ю і є Його спадкоємцями.
Знищ
нашу вроджену пиху й піднеси нас на вершину святої покори, справжнього страху
Господнього та великодушної відваги.
Нехай
ніякі земні прив’язаності не перешкоджають нам здійснити наше покликання; нехай
через нашу недбалість не буде порушено законів справедливості; нехай нашу любов
не обмежують тісні егоїстичні міркування.
Дай,
щоб ми шукали і любили істину, були готові задля неї на жертву, навіть на хрест
і смерть.
Нехай
усе буде згідне з останньою молитвою Сина до Отця і тим струменем Твоєї любові,
Святий Духу, яка з волі Отця і Сина спливає на Церкву, на окремі душі й цілі
народи.
Амінь.
"КВ" в
електронному форматі
Приклади випусків за 2011
р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. -
тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар