Як розуміти сам термін
"виховання", ба більше – "християнське виховання"? Яка роль
батьків у цьому процесі? А як щодо вчителів? Про це Ельжбета Осевська і Томаш
Охіновський розмовляють з о. Янушем Тарновським (нар. 1919), професором
педагогіки, викладачем педагогіки у Митрополичій духовній семінарії у Варшаві,
професором Академії католицької теології.
Існує думка, що весь ІІ Ватиканський Собор
треба розуміти як важливу педагогічну подію, як виховну дію щодо Церкви та
світу. Чи згодні Ви з такою думкою?
Це залежить від розуміння терміна "виховання". Ми можемо розуміти
його вузько й застосовувати щодо дітей та молоді або широко – і тоді маємо на
увазі не лише молодих, а й усе людство. У цьому розумінні весь Собор був виховною
подією.
Ми часто маємо
проблеми з розрізненням головних термінів – таких як загальне, релігійне,
християнське, католицьке виховання.
Релігійне виховання
відбувається тоді, коли центральною цінністю є релігія, будь-яка. Сутність
християнського виховання полягає в тому, що верховною особою є Ісус Христос,
тоді як католицьке виховання стосується Христа, який діє в Церкві.
Особливе
місце у вихованні Декларація визнає за батьками. Проте нині зміни в родинному
житті викликають питання, чи родина продовжує бути і буде першим (не лише
хронологічно, а й у порядку значущості) осередком християнського виховання?
Церква проголошує, що
батьки – це перші вихователі, але це не надто узгоджується з теперішньою ситуацією,
бо в католицькому вихованні з батьками дуже мало співпрацюють. Так само і
катехити не турбуються про те, щоби запросити батьків, дізнатися про їхні поради,
клопоти, проблеми.
Але чи підготовлені
батьки до такої співпраці?
Я боюся, що досить небезпечно
вважати, ніби батьки не підготовлені й ми їх удосконалимо. Ще невідомо, чи не
треба вдосконалювати нас. Тому я радше говоритиму про консультації, спільну
діяльність, а не про повчання. Відомо, що батьки дають таке виховання, яке
отримали у власному домі.
Ми говорили про допомогу з
боку Церкви, а які функції можуть виконувати інші виховні інституції?
Родину не можна замінити жодною
іншою інституцією, адже, окрім патологічних випадків, у ній панують дуже сильні
зв’язки. Інша справа, якщо родина цілковито патологічна.
Як Ви бачите проблему
шкільництва й освіти вчителів?
Ми маємо справу з підтвердженим
занепадом авторитету вчителя, але здебільшого всі авторитети, пов’язані лише з
виконуваною функцією в суспільстві, похитнулися, так само й авторитет духовної
особи. Величезні шанси мають авторитети, що постають з особових цінностей,
оскільки в усьому світі лунає благання про майстра, пошук майстра. У своїх
пошуках люди, однак, часто помиляються і вибирають за вчителів звичайних
ідолів, дивуючись їхнім зовнішнім рисам або успіхові, досягнутому в різних
сферах. Для вчителя дуже важлива професійна компетентність, а передусім уміння
налагодити контакт.
Виховання надзвичайно
складне, але радість отримують ті, хто любить дітей. Прикладом тут може бути
Януш Корчак, який заглибився у світ дитини, почувався в ньому, як у своєму, – у
цьому полягає мистецтво. Для педагога важливе теж вправляння та поглиблення
свого знання. Мистецтво виховання полягає і в одночасному поєднанні теорії та
практики. Практика має підтверджувати теорію.
Згідно з Декларацією,
присутність Церкви в галузі освіти особливо виявляється у католицькій школі.
Чим повинна характеризуватися католицька школа?
На мою думку, важливим є
високий рівень знань, але також і вільне висловлювання поглядів, не обов’язково
ортодоксальних. Учні мають право говорити те, що думають. Тоді постає розмова,
дискусія, пошук аргументів. Ми не можемо створювати католицькі гетто. Маємо готувати
євангельську закваску і підтримувати контакт із державними школами.
Декларація
використовує термін "катехизація", певним чином відходячи від
визначення "наука релігії". У чому полягає суттєва відмінність між
ними?
Наука релігії – це
предмет, так само як релігієзнавство, з акцентом на інформуванні. Натомість
катехизація має за мету пробуджувати віру, допомагати в її розвитку, у
знаходженні правильного ставлення до Бога, Христа і Церкви, а також у
провадженні християнського життя.
Уривок із книги
"Діти Собору ставлять питання" (Dzieci
Soboru zadają pytania. Pod redakcją Zbigniewa Nosowskiego. Wstęp – bp Tadeusz
Pieronek. Biblioteka Więzi, Tom 89).
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар