Вас вітає "КВ"!

Слава Ісусу Христу!
Ви завітали на блог (інтернет-щоденник) двотижневика "Католицький Вісник". Тут відображаються найцікавіші публікації з наших архівних випусків.
Якщо ви хочете ознайомитися з оригіналом - свіжим "КВ"-2015 (безкоштовно!), або передплатити видання, напишіть на katol.visnyk@gmail.com або заповніть форму ліворуч.

Звертаємо Вашу увагу: передрук матеріалів вітається за умови активного гіперпосилання на джерело.

Цікавого перегляду!

вівторок, 9 квітня 2013 р.

МИРЯНИ В ІСТОРІЇ ЦЕРКВИ


1987 року в Римі відбувся Єпископський Синод, присвячений покликанню й ролі світських осіб у Церкві. Тоді японський єпископ Франциз Хав’єр Шимамото проголосив: "Християни-миряни не є проміжною ланкою між Церквою і світом – вони є самою Церквою, присутньою у світі. Їхня світськість є світськістю Церкви. Церква є таїнством визволення не лише за посередництвом ієрархів – світські християни реалізують сакраментальність Церкви головно завдяки праці й сім’ї, уявнюють самого Христа і діють у світі".




Ця доповідь уводить нас у суть того, ким у Церкві є світські особи. Варто звернути увагу на етимологію (походження) й еволюцію слова протягом віків. Термін "мирянин" походить із грецького λαϊκός, що своєю чергою походить від λαός (люд), і вказує не лише на членство у спільноті, а й на умови "підлеглості". Таке окреслення не зустрічається в Новому Завіті, а вперше з’являється 96 року у Климента Римського й означає звичайних вірних на противагу диякону чи пресвітеру.
Розглянемо чотири періоди в історії Західної Церкви, у яких формувалося і розвивалося уявлення Церкви в розумінні життя і теорії світськості.
1. Апостольський період. Указує нам на пастиря й отару, останню ототожнює зі світським людом, але тоді з’являються також і такі особи, які співпрацюють із апостолами і підтримують їхню місіонерську діяльність.
2. Церква мучеників, у якій уже окреслювалася ієрархічна форма й організація та де з-поміж світських вирізняють визначних теологів (Юстиніан, Тертуліан), аскетів і мучеників.
3. Церква періоду розвитку християнства, коли від Міланського едикту (313 р.) протягом цілого Середньовіччя в Церкві зміцнювався поділ на ієрархічні структури: на священиків і монахів, з одного боку, і світських вірян – з іншого. Таким чином, у відомому декреті Граціана (близько 1140 р.) йдеться про два різновиди християнства: духовне і тілесне (до останнього належать світські).
4. Церква сучасності – доколи ІІ Ватиканський Собор унаочнив новий імпульс у напрямку збільшення участі світських осіб у житті Церкви, що сполучається з відкриттям "світськості" як важливого покликання. У середині ХХ ст. "теологія світськості" змогла подолати негативне визначення світської особи як позбавленої духовності, аби позитивно вписати її в християнське перетворення світу.
ІІ Ватиканський Собор (1962-1965) приділив багато уваги світським, навіть видав цілий документ про світське апостольство – декрет Apostolicam actuositatem. Проте справжньою подією стала Догматична конституція про Церкву Lumen Gentium. Рефлексія Собору перебуває між двома полюсами: з одного боку, визнається єдність усіх християн, коли йдеться про гідність і спільну діяльність із позиції спільної приналежності до Христа; з іншого боку, світським особам залишаються окремі справи, з урахуванням їхньої заангажованості в діяльність світу і компетенції у "світських" справах.
В апостольській адорації Christifideles laici, опублікованій після закінчення згадуваного вище Єпископського Синоду 1987 р., папа Йоан Павло ІІ звернув увагу, що ІІ Ватиканський Собор відійшов від попередніх дефініцій (що у своїй переважній більшості спиралися на негативні твердження про те, ким миряни не є) у визначенні світських вірних, і, керуючись засадово позитивними поглядами, ствердив, що вони є повноправними членами Церкви, охопленими її таємницею і позначеними особливим покликанням, метою якого є особливий пошук шляхів до Царства Божого через виконання буденних світських справ і спрямування помислів до Господа.
Звертаючись до біблійної притчі про робітників у винограднику, Святіший Отець саме на світських вірних вказав як на тих, які були покликані Господом і "послані до роботи" у винограднику, яким є цілий світ, що вимагає постійного вдосконалення відповідно до Божого задуму.
Описуючи гідність католиків-мирян, у Церкві трактовану як тайну, Йоан Павло ІІ вказав, що завдяки хресту вони стають "синами у Синові", становлять "єдине тіло у Христі", будучи "живими скиніями Святого Духа". Миряни беруть участь у священицькій, пророчій та царській місії Христа. Полем і знаряддям їхньої праці є світ, а притаманною рисою – світський характер. Першим і головним покликанням світських осіб, що ним їх наділяє Бог, є заклик до святості, до того, щоби досягати її, живучи у світі, трактуючи щоденність як шанс самому наближуватися до Бога, виконувати Його волю, служити іншим людям і провадити їх до Бога.

Маріуш ВОЗНЯК ОР

Фото:
Першим і головним покликанням світських осіб, що ним їх наділяє Бог, є заклик до святості. Джерело: deon.pl

"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут  files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6

При передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/

Немає коментарів:

Дописати коментар