Рік Віри спонукає
замислитися над тим, що таке віра і яке місце вона посідає в нашому житті. Ми
часто використовуємо слова "віра", "віросповідання" на позначення
релігії загалом. Насправді ж це суто християнський погляд на релігію. Старий
Завіт послуговувався поняттям "закон", а римляни розуміли релігію винятково
як дотримання певних ритуальних форм.
На цю особливість
християнства Папа (тоді ще кардинал Рацінґер) вказував у книжці "Вступ до
християнства". Християнська віра, яку можна виразити словом
"Credo", у цьому розумінні унікальна. Для християнства зміст віри
надзвичайно важливий: адже від істинності віри християнина залежить його
спасіння.
Папа говорить про
кризу віри; можна замислитися, наскільки ці слова стосуються пострадянських
земель. Адже для нас цей рік – це не лише 20-річчя виходу у світ
Катехизму, а й символічне 20-річчя набуття нашою Церквою свободи. Почалося
повернення храмів, відновлення Богослужінь… Мало яка країна зазнавала за свою
історію таких тривалих і таких жорстоких гонінь за віру, як 70 років комунізму!
Наші
віруючі – це переважно "нове покоління". Їхня віра не була
передана їм у дитинстві, а стала особистим свідомим вибором. Саме по собі це
позитивне явище, але воно несе певні проблеми: віра наших парафіян нерідко є
плодом індивідуалістичного підходу, не пов’язаного з суспільними змінами, з
християнським досвідом людських стосунків. Крім того, "крок до віри"
часто був зроблений під впливом емоцій. Явище "нових віруючих"
характерне й для інших країн, але тут їх набагато більше. Сьогодні, через 20
років після звільнення Церкви, більшість наших віруючих – усе ще
"нові".
Сама Католицька
Церква тут у певному сенсі теж нова. Богослужіння рідними мовами з’явилися
відносно недавно, переважна кількість релігійної літератури – закордонна,
більшість священиків і викладачів – іноземці. По суті, католицька віра на
цих теренах ще не має власної єдиної мови. Переклади здійснюються з використанням
кальок із "католицьких" мов.
Крім того, ми
живемо в країні, переважна більшість населення якої є – або принаймні
називає себе – православною. Звичайно, це не єдиний випадок, коли
Католицька Церква є меншиною. Однак якщо ця Церква називає себе такою, що
правильно славить Бога, правильно вірує, то нас це закликає замислитися над
своєю автентичністю. Це для католиків не може не мати значення у Рік Віри.
Парадокси віри
Християнська віра
є актом вільного вибору людини і даром Божим. У сучасному суспільстві
відсутні чіткі християнські орієнтири в системі цінностей: у нас є християнство
і є суспільство, але немає християнського суспільства. Крок до віри став
особистим учинком. І тим складніше прийняти, що наш вибір віри не є першим
кроком, бо першим є поклик Бога. Не ми шукаємо Бога – Бог шукає нас. Віра
є благодаттю. І це дуже важко сприйняти новим віруючим, які гадають, ніби
вони "самі" прийшли до віри, обрали певну Церкву.
Другий парадокс
полягає в тому, що у вірі беруть участь і розум, і почуття. Почуття – бо
ми довіряємо Богові. Більшість людей, які приходять до Церкви, пояснюють це
тим, що в храмі їм "затишно". Тим самим вони реалізують той аспект
віри, який полягає у довірі, основоположній для Старого Завіту. Однак у Новому
Завіті віра є насамперед знанням, внутрішнім світлом, яке просвічує наш розум.
Ми сповідуємо, що сама Премудрість, Логос воплотився, і що віра є насамперед
згодою нашого розуму з істинами, які містяться у Символі віри. Наші ж сучасники
не довіряють розумові в питаннях віри, а з іншого боку – їм важко втілити
й той перший акт віри, яким є довіра. Поняття довіри було зруйноване радянською
системою всеохопної підозри. Сучасне становище ускладнене тим, що в усіх
людських стосунках підозрюється щось корисливе. Цей аспект віри важкий ще й
необхідністю укласти довічний і остаточний союз з іншими та з Богом, якого
сприймають як обмежувача свободи. Недовіра підриває віру й породжує невірність.
Третій
парадокс – віра є водночас особистим і суспільним актом. У наших
храмах ми переважно бачимо окремих людей, аніж повні сім’ї. Але неможливо
вірувати наодинці. Катехумени нерідко не сприймають Церкву як спільноту, а свій
прихід до віри – як входження у спільноту вірних.
Використання
розуму для зміцнення віри є проблемним. Ми не довіряємо розумові, нам незрозуміла
ідея Єдиної Істини. Буття католиком означає більшу довіру до розуму та глибше
пізнання віри, відповідно до католицької томістської традиції. Інша складність
із вірою – у тому, що інтелектуальні труднощі, нерозуміння ми сприймаємо
як сумніви у вірі. Але сумніви у вірі – це не коли ми сумніваємося у
якійсь концепції, а коли наша воля вагається, коли ми вирішуємо більше не
довіряти. Труднощі у вірі самі по собі не означають сумнівів у вірі. Нерідко
труднощі, навпаки, стають засобом очищення віри. На початках християнського
життя є чимало людського в обставинах, мотивах, світогляді, які приводять
людину до Церкви. Господь поступово відсуває ці другорядні мотивації задля
того, щоби прояснити істинні підстави віри. І розум тут необхідний, аби не
сприймати зміни як сумніви, а бачити прояснення істини.
Що важливе
Аби рости,
розвиватись у вірі, потрібно визначити точки, з яких можна почати. Насамперед
це Літургія. Можна сказати, що християнську віру неможливо зрозуміти поза Літургією.
Літургія не так виражає нашу віру, як сама є її джерелом. Церква вірує так, як
вона молиться. У рамках Літургії важливими є таїнства. Вони вирішують усі
парадокси віри: містять і поклик Бога, і нашу відповідь, і розум, і емоції, і
духовну, і фізичну реальність, і особисте, і спільнотне діяння. Ми невипадково
звемо Євхаристію Mysterium fidei
(тайна віри).
Віру замало
сповідувати і святкувати, якщо вона не перемінює все наше життя. Часто нові
віруючі відділяють свої переконання від повсякденного буття. Це пов’язане з проблемою
будування ієрархії цінностей. Нездатність підпорядкувати своє життя вимогам
віри послаблює саму віру і призводить до того, що другорядні питання
"християнського побуту" набувають надмірної значущості.
У Рік Віри
потрібно глибше ознайомити вірних із соціальним ученням Церкви. Потрібно
показати, що християнське віровчення не веде людину від світу, а сприяє
зростанню Царства Божого у світі, особливо ж через підтримку слабких та
беззахисних. Один із найважливіших аспектів християнського вчення – той,
що життя християн неможливе без спільноти. У сучасному світі панує
індивідуалізм і споживацьке ставлення до людини. Не потрібно мріяти про
відновлення "християнського суспільства", але можна створювати
маленькі оази, де віра могла би втілитися в людських стосунках.
Досвід молитви
Зв’язок між вірою
і молитвою – якнайтісніший, бо молитва виражає нашу віру в те, що ми
будемо почуті. Як сама віра, також і молитва є не нашим першим кроком, а
відповіддю. Якщо ми звертаємося до Бога з проханням, це означає, що нашої душі
вже торкнулася Божа благодать. Молитва, досвід довіри вчить нас, можна сказати,
дружнього спілкування з Богом. Коли ми поруч із друзями – ми не
"думаємо" про них, ми просто поруч. Молитися – це не думати про
Бога, це бути з Ним.
У Рік Віри ми
знову відкриваємо, що джерелом нашої молитви є Святе Письмо. Досвід Lectio divina був стрижнем аскетичної
традиції упродовж століть. Середньовічна традиція порівнює це молитовне читання
Святого Письма з прийняттям їжі. Мета молитовного читання Біблії полягає в тому,
щоб ми самі ставали живим Словом Божим. Особливо цінна практика Lectio divina у групах, де є змога
слухати читання братів і те, як інші відгукуються на Слово Боже. Інколи ми
чуємо від іншої людини Божий поклик, скерований до нас самих. Коли постають такі
групи, вони допомагають побудувати та
об’єднати спільноту – і в парафіях, і в монастирях.
Варто згадати про
псалми, які показують, що будь-який стан душі людини може стати молитвою.
Як же передати
віру іншому? Якщо наша віра щира, неможливо не бажати нею поділитися. Але
сучасна людина не любить повчань і доктрин. Вона, за словами папи Павла VI,
з більшою увагою слухає свідків, аніж учителів. Тільки треба правильно розуміти
цей вислів: свідчення не повинне повністю заступити собою вчення.
До способів передати
віру варто залічити проповідь (яка, на жаль, нерідко має моральний характер на
шкоду викладенню істин віри) і катехизацію (яка не раз замінює людині сімейне
релігійне виховання). І варто підкреслити, що ділення вірою важливе
насамперед для того, хто її переказує. Передавання віри дає змогу самому
віруючому краще зрозуміти, усвідомити й виражати свою віру. Як казали нам
наставники в Ордені, проповідь добра тоді, коли вона навертає самого
проповідника.
Гіацинт
ДЕСТІВЕЛЬ ОР
За текстом
виступу на зустрічі священиків, вересень 2012 р., Санкт-Петербург, Росія
ФОТО:
У Рік Віри
католики мають насамперед замислитися над своєю автентичністю – особливо у
пострадянських країнах. (На фото: головний фасад церкви святої Катерини
Александрійської у Санкт-Петербурзі)
"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні обов'язкове активне
гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар