Не тільки львів’янам знана каплиця Боїмів, що
поблизу латинської катедри. Однак мало кому відома історія потомка цього
благородного роду, який дістався Китаю як священик-єзуїт.
Михайло Боїм, про якого йдеться, народився
1612 року у Львові. Його родина походила з Угорщини, а до Львова прибула разом
із польським королем Стефаном Баторієм. Батько, придворний лікар Зигмунта ІІІ
Вази, був доктором медицини та філософії, тож не дивно, що й Михайло, за
традицією свого роду, цікавився медициною.
13 серпня 1631 року він вступив до Товариства
Ісусового у Кракові, де отримав добру філософсько-теологічно-педагогічну освіту,
а за 10 років був висвячений на священика.
Михайло мріяв про виїзд на місію до Китаю, але
дев’ять разів його прохання відхиляли, і тільки десяте було вдоволене. 1643
року священик вирушив із Лісабона до Макао, де кілька місяців вивчав китайську
мову. Потім отця скерували на острів Хайнань, де він розпочав дослідження
місцевих рослин та китайської медицини. То був найплідніший період його життя:
Боїм розпочав працю над книжкою з описами Китаю та окремим твором про таємниці
китайської медицини. Тут він також зібрав більшість матеріалів для книги Flora Sinensis ("Китайська
флора") – саме Боїм започаткував "флори" як
науково-дослідницьку літературу. Цей текст, скомпонований за бароковими
традиціями, не лише розповідає про Далекий Схід, а й опосередковано представляє
самого місіонера як мандрівника, вченого, лікаря, дипломата й письменника.
Ілюстровані ботанічно-зоологічні розповіді захоплюють навіть сьогоднішніх
читачів.
Боїм 1650 року вирушив до папи Інокентія Х та
християнських правителів Європи як офіційний посол династії Мін. Метою його місії
від імені імператора було показати лояльність династії до вчення про Ісуса
Христа, а також знайти підтримку в боротьбі з маньчжурами. З цим завданням
Михайло Боїм на початку грудня 1652 р. дістався Венеції, де був прийнятий
на аудієнції в сенаті Венеціанської Республіки. Тут він виголосив промову про
стан християнства в Китаї й розпочав клопотання про допомогу для династії Мін.
Однак місія зазнала невдачі, і 30 березня 1656 року о. Михайло Боїм
відплив із Лісабона назад до Китаю. Повернутися не встиг, померши 22 серпня
1659 р.
У короткій доповідній записці про християнство
в Китаї він показує стан віри в окремих провінціях, розповідає про
несторіанську місію VII століття й підкреслює важливість особи місіонера-єзуїта
Франциска Ксаверія. Він описав єзуїтську місію в Китаї й китайську культуру: спосіб
мислення, вбрання, дипломатичні стосунки, науку, релігію, – і показав
занепад останньої династії китайських імператорів.
Цей маловідомий місіонер усе життя присвятив Христові,
щоби нести Добру Новину до Піднебесної. Це приклад незламного руху до
поставленої мети, навіть такої на позір неможливої, якою за тих часів була місія
в Китаї.
Маріуш ВОЗНЯК
ОР
ВРІЗ
Михайло Боїм – EX VOTO
Україна, 2009
Режисер: К. Яроцинський, О. Червонюк
Чи знаєте ви, хто з європейців перший детально
описав китайський зелений чай, склав карту Китаю, якою користувалися аж до ХІХ
ст., навчив європейських лікарів діагностики за пульсом, написав науковий
репортаж про Південну Африку?
То був наш земляк, який з дитинства мріяв
повторити подорож Марко Поло й побачити дива далекої, напівказкової країни
КАТАЙ, про яку європейці майже нічого не знали навіть у XVII столітті… На
батьківщині його ім’я відоме одиницям, але його досі вшановують у Китаї та на
Заході. Ми вирішили покласти край цій несправедливості!
Документальний фільм "Студії
Лемберг" про життя дослідника Китаю XVII століття, львів’янина, єзуїта
Михайла Боїма посів 3 місце на кінофестивалі "Відкрий Україну-2010".
ФОТО:
Головний фасад каплиці Боїмів – у Львові,
поблизу Латинського кафедрального собору.
"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні обов'язкове активне
гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар