Місія – це не
тільки проповідування в екзотичних куточках світу, де люди живуть у дикунському
стані й не знають цивілізації. Тоді що таке місія? Варто дослідити походження
самого терміна та історію місійної діяльності Церкви.
Значення слова
Сам термін
походить від латинського missio – "посланництво,
послання". Тринітарна теологія та христологія позначають ним посланництво
Отцем у світ свого Сина заради спасіння людей, а також зіслання Святого Духа
від Отця через Христа задля звершення справи спасіння в людських душах (Йн 3, 17).
Натомість еклезіологія підкреслює місійний характер Церкви, посланої Христом
(Мт 10, 16; Йн 20, 21) проголошувати всім народам Добру Новину.
Терміном "місія" окреслюється також усяка діяльність, пов’язана з
проголошенням Слова Божого.
Походження слова
Саме як
діяльність із проголошення Євангелія, слово "місія" поширилося в
Церкві у XVI ст., після заснування Ордену єзуїтів, і
було пов’язане з четвертою обітницею, яку складали його члени, – послуху
Папі Римському: votum circa missiones.
Тож єзуїти вирушали з апостольським служінням як посланці з місією від Папи. На
початках існування Товариства Ісуса апостольство поза єзуїтськими колегіумами
називали місіями. Воно було скероване як до католиків, так і до православних,
протестантів, язичників. Пізніше єзуїти розпочали місії у Південній Африці, на
Далекому Сході, а також у країнах, охоплених Реформацією, де одночасно
працювали і над поглибленням та зміцненням віри католиків.
Рання діяльність
Місійна
діяльність, визначення якої сформувалося остаточно у другій половині XVI ст.,
сягає початків історії Церкви. Під час своєї публічної діяльності Ісус Христос
мандрує Палестиною і навчає про Царство Боже (Мк 16, 15-18; Мт 28, 18-20; Діян
1, 8). Перед Вознесінням Він довірив учням місію проголошувати Євангеліє
та навертати всі народи. Часи апостолів в історії Церкви – це часи
мандрівного проповідництва учнів Христа, серед яких особливо виділяється
постать св. Павла – проповідника у грецьких містах і засновника
помісних спільнот.
До Міланського
едикту розвиток християнських спільнот відбувався передусім на території
Римської імперії. Уже на початку Середньовіччя в її західній частині виникла
потреба у євангелізації германських племен. У цей період важливу роль
відігравали ірландські монахи, залучені до місії у Британії та на європейському
континенті. У наявну модель чернечого життя вони внесли ідею паломництва для
Христа – peregrinatio propter
Christum, яка виражалась у мандрівному проповідництві за межами Батьківщини
як наслідуванні Христа – Вчителя.
Середньовіччя
У процесі формування
ідеалу монашого життя в Середньовіччі за приклад було взято життя апостолів. Наголошувалося,
що монах так само, як і апостол, покликаний залишити все задля Христа, а чернеча
спільнота має наслідувати першу християнську спільноту Єрусалима (Діян 2, 43-47).
XIII століття принесло
нові виклики Церкві. З одного боку – швидкий демографічний та
економічний розвиток Європи, з іншого – єресь катарів і альбігойців на
півдні Франції та півночі Італії. Для боротьби з цими викликами постали жебрачі
ордени, зокрема домініканці й францисканці, які заопікувалися душпастирством,
проповіддю та місійним служінням у містах.
Місії Нового часу
Період між
Середньовіччям та Новим часом характеризувався у Європі глибокими суспільними,
політичними та релігійними змінами: відкриття нових земель, Реформація, потреба
вдосконалення Церкви, реалізована Тридентським Собором. І вкотре в історії
Церкви плідним виявився місійний вимір мандрівного проповідництва. Одночасно з відродженням
християнства на старому континенті Церква взялася за проголошення Доброї Новини
в Америці, Азії та Африці, створюючи сталі церковні структури й поширюючи посланництво-місію
до всіх людей.
Від XVIII ст.
поступово виникли поняття "внутрішня місія" та "зовнішня місія",
з огляду на те, до кого були скеровані зусилля проповідників: чи то до вірних
Католицької Церкви, чи до тих, хто перебував поза нею. І вже в другій
половині XIX ст. остаточно утвердилося поняття "внутрішньої місії",
щоб відрізнити її від "зовнішньої", провадженої серед нехристиян.
Д-р Славомир
БЖОЗЕЦЬКИЙ ОР
(Люблін, Польща,
спеціально для "КВ")
ФОТО:
Рим. У глибині – палац Колегії Propaganda Fide, де з XVI ст. готували
місіонерів для всього світу
Немає коментарів:
Дописати коментар