У листопаді 2000 р. Йозеф Рацінґер, тодішній
кардинал-префект Конгрегації віровчення, виступив із доповіддю про еклезіологію
конституції ІІ Ватиканського Собору Lumen
Gentium. Подаємо фрагмент цієї доповіді.
Я хотів би визначитися з позицією стосовно
найбільш суперечливого пункту конституції
Lumen Gentium – значення пункту 8,
який навчає: "Така є єдина Церква Христова, що її в Символі Віри визнаємо
одною, святою, католицькою й апостольською, … здійснюється (subsistit) в Церкві Католицькій, під
управою наслідника Петра і єпископів у спілці з ним". 1985 року Конгрегація
віровчення була змушена визначитися з позицією щодо цього тексту, оскільки
вийшла друком книжка Леонардо Боффа, у котрій підтримується ідея, що єдина Церква Христова,
якою вона здійснюється в Римській Католицькій Церкві, може також здійснюватись і
в інших християнських Церквах. Годі казати, що уряд Конгрегації віровчення
зустрів це гострою критикою.
У спробі відобразити, де ж ми сьогодні перебуваємо
у прийнятті теології ІІ Ватиканського Собору, питання інтерпретації
вислову "здійснюється в" є неминучим, і пособорний Учительський Уряд
Церкви 1985 р. дав коротке офіційне роз’яснення, детально представлене в
контексті тез Л. Боффа. Нам не потрібно вдаватися в ці подробиці, бо наша
мета більш фундаментальна. Тезу, прихильником якої був тоді Бофф, можна назвати
еклезіологічним релятивізмом. Вона знаходить своє обґрунтування в теорії, що
"історичний Ісус" буцімто не мав задуму створення Церкви, але все ж
заснував її. Церква як історична реальність розпочала своє існування тільки
після Воскресіння.
На противагу цьому, католицька Традиція
вибрала іншу стартову позицію: вона впевнена в авторитеті євангелістів і
довіряє їм. Ісус, Котрий проповідував Царство Боже, зібрав навколо себе учнів
для його реалізації. Він не лише дав їм своє Слово як нову інтерпретацію
Старого Завіту, а в таїнстві Останньої вечері залишив їм дар нового єдиного
Центру, через який кожен, хто визнає себе християнином, може стати одним цілим із
Ним в абсолютно новий спосіб. Святий Павло назвав цю єдність буттям одним тілом
із Христом – як єдність одного тіла в Духові. Стає очевидним, що обітниця
Святого Духа не була розпливчастим проголошенням, а походить із реальності
П’ятидесятниці; отже, фактом є те, що Церква була задумана та встановлена не людиною,
а створена Святим Духом, чиїм творінням вона є і продовжує бути.
Христова Церква не є невидимо прихованою за
численними людськими конфігураціями, а реально існує як істинна Церква, яка
проявляється через сповідання віри, таїнства та апостольське наступництво.
Тут необхідно трохи детальніше дослідити слово
"здійснюється". Цим висловом Собор відрізняється від формулювання
Пія ХІІ, який в енцикліці Mystici
Corporis Christi каже: "Католицька Церква є (est) єдиним Містичним Тілом Христа". Різниця між subsistit (здійснюється) та est (є) містить у собі всю екуменічну
проблему. Слово subsistit
(здійснюється) виростає з давньої філософії, що пізніше була розвинута
схоластиками. Грецьке слово hypostasis,
яке відіграє центральну роль у христології, описуючи єдність божественної та
людської природи в особі Христа, приходить саме з цього бачення. Слово subsistitere є особливим випадком слова esse, що стосується суб’єкта, який має
власне буття. Собор навчає нас, що Церква Ісуса Христа як конкретний суб’єкт у
цьому світі перебуває в Католицькій Церкві. Словом subsistit Собор хоче висловити унікальність Католицької Церкви та
неможливість її помноження: Церква існує як суб’єкт історичної реальності.
Вчення ІІ Ватиканського Собору, вживаючи слово subsistit згідно з католицькою Традицією, абсолютно протилежне
еклезіологічному релятивізмові: Церква Ісуса Христа справді існує. Він сам
прагнув її існування, а Святий Дух послідовно творив її після П’ятидесятниці, попри
незліченні падіння людей, та підтримує в її сутнісній ідентичності. Ієрархія є не
шкідливою екстерналізацією, а лежить у глибинній суті конкретного характеру Воплочення.
Господь тримає своє слово: "Пекельні ворота її не подолають" (Мт
16, 18).
Йозеф Рацінґер (Бенедикт XVI)
L’Osservatore
Romano (Ватикан), 19 вересня 2001 р.
(Скорочений переклад "КВ")
Немає коментарів:
Дописати коментар