У рамках рубрики "Діти Собору
згадують" Войцех Камінський і Марек Валюш розмовляють з о. Анджеєм Цубербіром
(1922 – 2000) – доктором теології, професором Університету кардинала
Стефана Вишинського. Він вивчав зв’язок релігії з культурою, священицькі
покликання та місце мирян у Католицькій Церкві.
Що таке
конституція для Церкви?
Єдина конституція Церкви – Євангеліє.
Його послання містить у собі вчення, закон і навіть культ Церкви. Євангеліє
постійно наново проголошується в Церкві, і до нього Церква завжди має наново
звертатися. А Lumen Gentium, поруч із
трьома іншими соборними документами, була названа конституцією з огляду на важливість
справ, яким ці документи присвячені.
Конституція
про Церкву (КЦ) представляє Церкву як народ Божий, залишаючи на другому плані
образ Тіла Христового, який домінував раніше.
КЦ вживає і визначення "Містичне Тіло
Христа". Обидва поняття вказують на те, що Церква є містерією. Вона не
лише інституція, яку можна описати соціологічно або історично, але потребує
погляду з позицій віри. ІІ Ватиканський Собор уживав визначення "народ
Божий", бо воно давало історієспасительну перспективу. Можна сказати, що
"Містичне Тіло Христа" описує Церкву немовби зсередини, а вираз
"народ Божий" – з точки зору Божих задумів, у перспективі всієї
історії підготовки встановлення Церкви через народ Божий Старого Завіту, а
також із перспективи покликання всіх людей до Церкви і до спасіння.
Так Христос веде все людство до втраченої
первинної єдності, а може, навіть до єдності, що її на початках не існувало і
яка пов’язує між собою Особи Пресвятої Трійці. Без такого погляду на спасіння
Христове ми не можемо зрозуміти того, що Церква є таїнством спасіння світу.
Церква може бути істинною лише як спільнота любові. У ній усі люди мають
ставати щоразу ближчими, знаходити своє братерство і спільне синівство в Богові.
Але дуже
часто це не так…
Церква, як і сам Христос, – для
грішників, і до Церкви належать грішники. Якщо Церква завжди називалася святою,
то тільки тому, що її члени освячуються Христом у таїнствах, освячуються вірою,
надією, любов’ю.
14-й
розділ нагадує: "Не спасеться, однак, той, що, хоч і до Церкви
приналежний, то, не витримавши в любові, в Церкві тілом вправді, але не серцем
перебуває".
Для спасіння замало формального зв’язку з
Церквою, якоїсь до неї приналежності. Треба реалізувати те, чого вимагає
Христос, треба вірити Богу і покладатися на Нього. Треба любити Бога і
ближнього, а любов ця має виражатися в дотриманні заповідей.
Колегія
єпископів – наступниця колегії апостолів і в єдності з Папою має найвищу владу
в усій Церкві (КЦ 22). Що означає "має найвищу владу"? Яке місце в
цій колегії посідає Папа?
Визначення "повна і найвища влада"
стосується як Папи з його приматом над усією Церквою, так і колегії єпископів.
Однак слід пам’ятати, що Папа належить до колегії єпископів як її глава. Тому
не можна протиставляти Папу і колегію, це не два різні суб’єкти влади в Церкві.
Не можна прирівнювати структури влади в Церкві
до будь-яких державних структур. Влада в Церкві формується через співвідношення
з волею Христа, виражає її. Але ми завжди пізнаємо її в конкретних суспільно-політичних
умовах, у яких діє Церква.
Що
означає вираження влади в Церкві як служіння?
Сутність пастирської влади в Церкві полягає не
в нав’язуванні якихось законів, а в закликові до виконання певних постанов,
апелюванні до людської свободи. Саме там, де є заклик до свободи людини, на мою
думку, служать людині.
Книги
Нового Завіту виразно навчають, що єдиним священиком є Ісус Христос. Чи
правильно говорити про священство осіб, які виконують службові функції в
Церкві?
Послання до Євреїв протиставляє священство
Христа священству Старого Завіту. Ісус – єдиний Архієрей Нового Завіту, бо
Він вічний, воскрес, сидить по правиці Отця і завдяки цьому постійно діє в
Церкві. Натомість ті, які виконують функції священицького служіння, є немовби
знаками діяння Ісуса Христа в Церкві. Як вільні й розумні особи, утім, вони
діють не від власного імені.
Скорочений переклад "КВ" за
виданням: "Діти Собору ставлять питання" (Dzieci Soboru zadają pytania // Pod redakcją Zbigniewa Nosowskiego.
Wstęp – bp Tadeusz Pieronek. – Biblioteka Więzi, Tom 89).
Немає коментарів:
Дописати коментар