Вас вітає "КВ"!

Слава Ісусу Христу!
Ви завітали на блог (інтернет-щоденник) двотижневика "Католицький Вісник". Тут відображаються найцікавіші публікації з наших архівних випусків.
Якщо ви хочете ознайомитися з оригіналом - свіжим "КВ"-2015 (безкоштовно!), або передплатити видання, напишіть на katol.visnyk@gmail.com або заповніть форму ліворуч.

Звертаємо Вашу увагу: передрук матеріалів вітається за умови активного гіперпосилання на джерело.

Цікавого перегляду!

четвер, 6 червня 2013 р.

СЕРЦЕ ХРИСТИЯНСТВА




Аби церковна спільнота (парафія) жила повноцінним християнським життям, окрім євангелізації, катехизації та літургійного служіння, вона має зважати на нужденних. Християнин покликаний здійснювати вчинки милосердя щодо людей у потребі, яких Бог дає йому зустріти в житті. Але звідки черпати натхнення для цієї непростої діяльності? Відповіді подає Святе Письмо.



Серце християнського життя – служіння Богу і ближнім. Форми та способи такого служіння можуть бути різні, як існують різні покликання й дарування в людей. Вони доповнюють одне одного, як члени живого організму. У цьому церковному організмі всі зв’язані єдиною любов’ю: "Нову заповідь даю вам, щоб ви любили один одного! Як Я був полюбив вас…" (див. Йн 13, 34). Тому всі мали б служити одне одному – і Христу.

Ключ до служіння

Церкві властиві три види служіння. Це Літургія, євангелізація і катехизація, а також дияконія. Як пише Бенедикт XVI в енцикліці "Бог є любов’ю" (Deus Caritas est), суть Церкви виявляється в потрійному завданні: проповідуванні Божого Слова (kerygma-martyria), здійсненні таїнств (leiturgia) і вчинках любові (diakonia). Джерело цих слів – у словах Христа: "усе, що ви зробили одному з Моїх братів найменших – ви Мені зробили" (див. Мт 25, 34-45).
Ми знаємо, що потрібно любити ближнього свого, як самого себе. І йдеться також про любов-співчуття: поставити себе на місце іншого – нужденного – і відчути те, що відчуває він. Що ми хотіли б зробити для самих себе (адже ми себе любимо, і це природно) у такому становищі? Це і є ключ до дияконії.

Божа сім’я у світі

У сім’ї – а нею є Церква – не має бути нужденних. Водночас милосердна любов (сaritas-аgape) виходить за межі Церкви: притча про милосердного самарянина залишається мірилом, передбачає універсальність любові, навіть до "випадкової" людини (пор. Лк 10, 31), хоч би ким вона була. Поряд із тим у Церкві – як у родині – не має страждати жоден із її членів: "Отож поки маємо час, робімо добро всім, а зокрема рідним у вірі" (Гал 6, 10).
Від слова "дияконія" походить слово "диякон" слуга, служитель. Диякони з’явилися в апостольські часи (див. Флп 1, 1-2). У наш час дияконія офіційно називається "соціальним служінням Церкви".
Служити нужденним – особливе покликання кожного християнина. Ба навіть удосконалюючись у літургійному житті, у поширенні Слова Божого і глибшому пізнанні Божих правд, ми не можемо при цьому забувати про допомогу ближнім.

Соціальне служіння і Старий Завіт

Проблематика соціальної допомоги нужденним окреслюється вже у П’ятикнижжі, де описано становлення ізраїльського народу після виходу з Єгипту. Далі слід також зауважити словосполучення "сироті та вдові", "вдови та сироти": тут ідеться про знедолених людей загалом. Для цього нам знадобляться тексти Книги Вихід (22, 20-27) та Книги Второзаконня (14). В Ізраїлі вдовам, сиротам та іншим незабезпеченим людям, навіть неізраїльтянам, Бог приділяє особливу увагу. Ягве своїм провидінням забороняє (перш за все через Мойсея) утискати їх, а також заповідає турбуватися про них.
Свята заповідано було святкувати в радості, так щоб святкували всі: і бідні, і багаті (див. Втор 16, 11). Але пізніше ізраїльтяни (насамперед можновладці) почали відходити від Божих настанов. Страждав увесь народ, тому пророки ревно (та здебільшого марно) закликали владу навернутися до Бога й виконувати Його постанови стосовно нужденних (див. Іс 10, 1-2).
А за навернення і милосердного ставлення до ближніх із убогих верств народу Бог обіцяє своє благословення (Єр 7). Натомість суворо засуджується навіть байдужість до вбогих: "Я, побачивши те, їх відкинув" (див. Єз 16, 49-50).
Пророки закликали сприяти і допомагати бідним людям, адже сам Бог – Отець усіх людей – допомагає їм: "Бог оселює покинутих у домі, виводить закутих до щастя-долі…" (див. Пс 68). Так Господь допоміг удові з Сарепти через пророка Іллю, що описано в І Книзі Царів (17, 12-24), а пророк Єлисей допомагав тим, хто до нього звертався (ІІ Цар 4-5).
Уже тоді лунав заклик до захисту прав убогих (бо права ми маємо від Бога  див. Пс 9; Іс 1, 16-18; Прип 31, 8-9; Пс 81, 1-8). Відтоді ізраїльтянам й іншим народам було відкрито, що діла милосердя можуть бути покутою за гріхи: "Спокутуй твої гріхи милостинею і твої переступи – милосердям до бідних; може, й продовжиться твій спокій-благополуччя" (див. Дан 4, 24).

Михайло БІЛАНИЧ,
Мирослава МАЦО


Немає коментарів:

Дописати коментар