Аби церковна
спільнота (парафія) жила повноцінним християнським життям, окрім євангелізації,
катехизації та літургійного служіння, вона має зважати на нужденних. Християнин
покликаний здійснювати вчинки милосердя щодо людей у потребі, яких Бог дає йому
зустріти в житті. Але звідки черпати натхнення для цієї непростої діяльності?
Відповіді подає Святе Письмо.
Серце
християнського життя – служіння Богу і ближнім. Форми та способи такого
служіння можуть бути різні, як існують різні покликання й дарування в людей.
Вони доповнюють одне одного, як члени живого організму. У цьому церковному
організмі всі зв’язані єдиною любов’ю: "Нову заповідь даю вам, щоб ви любили
один одного! Як Я був полюбив вас…" (див. Йн 13, 34). Тому всі мали б служити одне
одному – і Христу.
Ключ до служіння
Церкві властиві
три види служіння. Це Літургія,
євангелізація і катехизація, а також дияконія. Як пише Бенедикт XVI в
енцикліці "Бог є любов’ю" (Deus
Caritas est), суть Церкви виявляється в потрійному завданні: проповідуванні Божого Слова (kerygma-martyria), здійсненні таїнств (leiturgia) і вчинках любові (diakonia). Джерело цих
слів – у словах Христа: "усе, що ви зробили одному з Моїх братів найменших –
ви Мені зробили" (див. Мт 25, 34-45).
Ми знаємо, що потрібно
любити ближнього свого, як самого себе. І йдеться також про любов-співчуття:
поставити себе на місце іншого – нужденного – і відчути те, що
відчуває він. Що ми хотіли б зробити для самих себе (адже ми себе любимо, і це
природно) у такому становищі? Це і є ключ до дияконії.
Божа сім’я у світі
У сім’ї – а
нею є Церква – не має бути нужденних. Водночас милосердна любов (сaritas-аgape) виходить за межі Церкви:
притча про милосердного самарянина залишається мірилом, передбачає
універсальність любові, навіть до "випадкової" людини (пор. Лк
10, 31), хоч би ким вона була. Поряд із тим у Церкві – як у родині –
не має страждати жоден із її членів: "Отож
поки маємо час, робімо добро всім, а зокрема рідним у вірі" (Гал 6, 10).
Від слова "дияконія" походить слово "диякон" – слуга, служитель.
Диякони з’явилися в апостольські часи (див. Флп 1, 1-2). У наш час дияконія офіційно називається "соціальним служінням Церкви".
Служити нужденним – особливе покликання кожного християнина. Ба
навіть удосконалюючись у літургійному житті, у поширенні Слова Божого і
глибшому пізнанні Божих правд, ми не можемо при цьому забувати про допомогу
ближнім.
Соціальне служіння і Старий Завіт
Проблематика соціальної допомоги нужденним окреслюється вже у П’ятикнижжі, де
описано становлення ізраїльського народу після виходу з Єгипту. Далі слід також зауважити словосполучення "сироті
та вдові", "вдови та сироти": тут ідеться про знедолених людей загалом.
Для цього нам знадобляться тексти Книги Вихід
(22, 20-27) та Книги Второзаконня (14). В Ізраїлі вдовам, сиротам та іншим незабезпеченим
людям, навіть неізраїльтянам, Бог приділяє особливу увагу. Ягве своїм
провидінням забороняє (перш за все через Мойсея) утискати їх, а також заповідає турбуватися про них.
Свята заповідано було святкувати в радості, так щоб святкували всі: і
бідні, і багаті (див. Втор 16, 11). Але пізніше ізраїльтяни (насамперед можновладці) почали
відходити від Божих настанов. Страждав увесь народ, тому пророки ревно (та
здебільшого марно) закликали владу навернутися до Бога й виконувати Його постанови стосовно нужденних (див. Іс 10, 1-2).
А за навернення і милосердного ставлення до ближніх із убогих верств
народу Бог обіцяє своє благословення (Єр 7). Натомість суворо засуджується навіть
байдужість до вбогих: "Я, побачивши те, їх відкинув" (див.
Єз 16, 49-50).
Пророки закликали сприяти і допомагати бідним людям, адже сам Бог –
Отець усіх людей – допомагає їм: "Бог
оселює покинутих у домі, виводить закутих до щастя-долі…" (див. Пс 68). Так Господь допоміг удові
з Сарепти через пророка Іллю, що описано в І Книзі Царів (17, 12-24), а пророк Єлисей допомагав тим,
хто до нього звертався (ІІ Цар 4-5).
Уже тоді лунав заклик до захисту прав убогих (бо права ми маємо від Бога – див. Пс 9; Іс 1, 16-18; Прип 31, 8-9; Пс 81, 1-8). Відтоді ізраїльтянам й іншим народам було
відкрито, що діла милосердя можуть бути покутою за гріхи: "Спокутуй твої гріхи милостинею і твої переступи –
милосердям до бідних; може, й продовжиться
твій спокій-благополуччя"
(див. Дан 4, 24).
Михайло
БІЛАНИЧ,
Мирослава
МАЦО
Немає коментарів:
Дописати коментар