20 листопада 2012 р. у Ватикані відбулася
офіційна презентація третьої частини книги Бенедикта ХVІ "Ісус із
Назарета", що присвячена дитинству Господа. Сам Папа звертає нашу увагу,
що книжка є своєрідним "вступом" до двох перших частин. "У діалозі
з давнішніми та сучасними інтерпретаторами я намагався з’ясувати в цій книзі
те, що на початку своїх Євангелій Матей та Лука оповідають про дитинство
Ісуса", – пише Бенедикт у своїй передмові.
За обсягом текст налічує лише 180 сторінок та
складається з чотирьох розділів: "Звідкіля ти?" (Йн 19, 9),
"Благовіщення про народження Йоана Хрестителя та народження Христа",
"Народження Ісуса у Вифлеємі", "Мудреці зі Сходу та втеча до
Єгипту" – та з епілогу "Дванадцятирічний Ісус у Храмі".
У першому розділі "Звідкіля ти?" Папа
роздумує над генеалогією Ісуса, представленій у Євангеліях від Матея та Луки. Бенедикт ХVІ,
базуючись на пролозі Євангелія св. Йоана, що розпочинається словами
"Спочатку було Слово…", підкреслює, що апостол дає прекрасну
відповідь на питання, "звідкіля" походить Ісус. "Ісус зосереджує
в собі все людство, усю історію людства і надає їй новий, вирішальний керунок,
що має за мету нове людство", – стверджує автор. Папа звертає нашу
увагу на те, що "автентичний текст Євангелія каже нам дуже ясно про тих,
які вірують в ім’я Христа і тому отримують нове походження".
У частині "Благовіщення про народження
Йоана Хрестителя та народження Ісуса" Папа роздумує, між іншим, над
літературним характером текстів. Він зазначає, що Матей і Лука, кожен у свій
характерний спосіб, не хотіли оповідати різні "історії", вони хотіли
написати справжню історію подій – звісно, інтерпретовану та зрозумілу у
світлі слова Божого.
Посилаючись на привітання, скероване до Марії архангелом
Гавриїлом – "Радуйся!", – Папа звертає нашу увагу на те, що
з цих слів у певному сенсі починається Новий Завіт, що "вже в цих словах
ангела відкривається дорога, яка веде до народів усього світу, у них присутній
мотив універсалізму християнського послання".
Аналізуючи слова ангельського Благовіщення –
"Царюванню його не буде кінця", – Папа каже: "Іноді в
історії сильні цього світу узурпують ці слова. Але власне в такому разі це
царство є під загрозою. Вони хочуть свою міць пов’язати з міццю Христа, і таким
чином деформують Його царство, загрожують йому. Інколи воно знову виставляється
на безкінечні переслідування з боку панівних сил, які не сприймають ніякого
іншого царства та хочуть усунути цього безсильного царя. Але при цьому вони
бояться його прихованої сили".
У частині "Непорочне народження – міф
чи історичний факт" Бенедикт ХVІ звертає увагу на те, що витоки доктрини
про непорочне народження Ісуса вчені намагалися шукати в історії релігії:
подібне помічено в описах зачаття та народження єгипетських фараонів, а також в
історії споріднених ідей, відзначених у давньому юдаїзмі, у Філона з
Александрії, а також у поезіях Вергілія. Однак Папа підкреслює, що описи Матея
та Луки не є просто ширше розвинутими міфами, але вони "у своєму
найглибшому сенсі міцно вбудовані в біблійну традицію Бога – Творця і
Спасителя" та "у своєму конкретному змісті походять із родинної
традиції; ці описи є традиційними переказами, що зберегли в пам’яті цю
подію".
Бенедикт ХVІ, посилаючись на швейцарського
теолога Карла Барта, згадує, як той звернув увагу на те, що в історії Ісуса
існують два пункти, у яких діяння Бога входить безпосередньо в матеріальний
світ: це народження з Діви та воскресіння з гробу, у якому Ісус не залишився і
не зазнав тління. "Обидва ці пункти є викликом для сучасного духу. Цей
сучасний дух дозволяє Богові діяти в ідеях та думках, також у духовній сфері,
але не в матерії. Це Йому перешкоджає. Це не Його місце. Але саме про це і
йдеться: Бог є Богом, і Він не діє винятково у сфері ідей", – пише
Папа.
Підготувала Ірина Островська
За інформацією агенцій КАІ та Deon
ФОТО:
Папа вважає свою нову книжку своєрідним
"вступом" до двох перших частин (фото з сайту osservatoreromano.va)
Немає коментарів:
Дописати коментар