Чому Бог допускає зло? Кожен з нас щодня
стикається з проявами злого. Це може бути сфера приватна, сфера публічна. Це може
бути недобра думка, а може бути глобальна катастрофа. Зло, яке ми заподіяли
комусь думкою, словом, вчинком чи недбальством, чи зло, яке хтось заподіяв нам,
нашим ближнім і наше прагнення помсти. Гріх завжди є злом, але не кожне зло є
гріхом. Про це й поговоримо. (За основу статті взято нотатки проф. Ендрю
Чігнела, прочитані на філософській літній школі в УКУ)
Питання Добра і зла, їхньої взаємодії,
присутності у світі є питаннями нерозв’язними, такими, що постають для кожного
окремо і на які годі дати конкретну відповідь. Проте це не значить, що їх не
потрібно ставити. Не можна в одному числі часопису розв’язати цю проблему,
навіть вповні її окреслити.
Якщо Господь є Благом, якщо він по своїй суті
є Безконечний,
Всюдисущий, Всезнавець, Премудрий, Всемогутній, Всеблагий,
Всеправедний, Істинний, Справедливий, Вірний, Довготерпеливий, Многомилостивий,
то яким чином Він може терпіти біля себе зло, у всіх його проявах? З погляду
логіки, потрапляємо у глухий кут.
Кожен з нас є індивідуальністю, шукає свої
відповіді на ці одвічні питання. Часом ми виходимо зі власного приватного
досвіду, іншим разом звертаємося до історичного контексту або глобальних
потрясінь. Питання взаємодії Добра і зла можемо розглядати як на мікро-рівні,
так і на макро-рівні. Якщо запитати кожного з нас, чим є Добро і зло, то легше
буде відповісти на питання "Чим є Добро?"
Лев Толстой починає "Анну Карєніну"
словами про те, що всі родини є щасливі однаково, а нещасні – кожна по-своєму.
Дещо жіноча відповідь, але в ній є глибока теологічна Правда. Жіноча, бо радше
жінки схильні вимірювати щастя категоріями родини, пояснювати речі приватним
досвідом. Теологічний сенс цього вислову заховано у чіткому усвідомленні того,
що є благом у родині. Кожна окрема родина – це своєрідний мікрокосмос, модель
світобудови зі своїми законами і структурою. Правда про щасливу родину йде
пліч-о-пліч зі здоровим глуздом, зі загальним уявленням про те, що є добре,
правильне, корисне. І не тільки "тут і тепер", але й "завтра і
завжди".
Ми знаємо, що Добро – це коли мир навкруги,
тобто немає війни і не проливається безневинна кров. Благодать – це коли люди
навколо посміхаються і радіють, коли всі є здорові і мають, що їсти. Добре,
коли існує свобода не лише думки, але й її висловлювання, всі ставляться
толерантно одне до одного, але ця толерантність не конфліктує зі внутрішніми
переконаннями. Як у родині – всі різні, але перебувають у єдності один з одним.
Власне, знову повертаємося до Толстого. Уявлення про Добро універсальне. Адже
ми знаємо, що Бог – це Добро, Він Милосердний, Всюдисущий, і Всемогутній. Він є
єдиний у єдності зі Святим Духом і Сином Божим. Він є монолітний у Своєму
Добрі. Аж тут виникає логічне запитання щодо злого.
Ім’я йому Легіон, і цей легіон виявляється як
у природному злі, так і в моральному. Природному злу ми не можемо протистояти,
і воно саме по собі не є гріхом. Не є гріхом землетрус, ураган, цунамі, природні
катаклізми самі по собі. Якщо їх розглядати, не стосуючисьдо людини, то вони є
таким собі натуральним процесом функціонування планети Земля. Проте, якщо
внаслідок цих природних катаклізмів страждає людина, якщо руйнації приносять
смерть і хвороби, вони стають природним злом. Причому, від самої людини
залежить, чи це натуральне зло не стане основою морального зла. В
екстраординарних ситуаціях так легко скористатися суспільним замішанням,
відчаєм, страхом. Акти мародерства під час стихійних лих якраз і свідчать про
слабкість моральних засад людини. Прикладів можна навести багато.
Хоч як парадоксально, тут у пригоді стає
класичний американський вестерн. Пам’ятаєте "Хороший, поганий і злий"
(1966) з Клінтом Іствудом? (Кілька років тому у нас була рецензія на цей
фільм). Той, хто бачив фільм, зможе погодитися, що стрічка викликає бурю емоцій
саме через гру на нашому уявленні про Добро і зло і певне очікування наперед
заданих моделей поведінки, що їх майстерно руйнують головні персонажі і
ситуації. Зрештою, напевно, історія кінематографу, та й мистецтва у цілому, це
спроба знайти відповіді на питання: "Чому Бог допускає зло?" І "Що
таке зло і Добро"?
Якщо повернутися до природних катастроф, то варто
пригадати, що Господь Бог не раз використовував природні стихії, щоб навернути
людство на правдивий шлях. Історія Ноя і його родини є доброю ілюстрацією того,
коли природне зло Господь використав "во Благо".
Ще є багато дрібних "зол", які
отруюють наше життя і життя наших близьких. Скажімо, болить зуб. Сам по собі
зубний біль не є моральним злом чи гріхом. А от коли ми внаслідок зубного болю
маємо поганий настрій і зриваємо злість на ближніх (зверніть увагу на сам
вислів – зірвати злість!), то наш зубний біль стає джерелом морального зла і
може стати початком ланцюгової реакції поширення гріху. Адже той, на кому ви
зірвалися, може або затаїти злобу на вас, або почати "роздавати"
направо і наліво всім, хто під руку попаде, особливо меншим і слабшим.
Разом із тим, варто звернути увагу, що без
страждання і негативного досвіду не можна пізнати правдиву радість і зрозуміти,
що є добрим. Страждання наближає нас до Сакрального. Страждання очищує душу і
допомагає краще зрозуміти ближнього, його біль. Хоч як дивно звучить, але зло,
яке приносить нам страждання, стає містком, котрий веде нас до Добра.
Кожний християнин є покликаний своїм життям
наслідувати Христа. Ісус Христос власним прикладом показав нам, як чинити у
разі спокуси, у моменти сумніву, у фізичному і моральному стражданні. Бог Отець
у Своїй любові до нас, людей, прирік Свого Сина на душевні муки і фізичний біль
задля того, щоб урятувати людство від зла.
Коли ми приймаємо Христа, ми визнаємо, що
готові ототожнитися з Ним. Це ототожнення відбувається не лише у прийнятті Його
учення, але й у прийнятті Його страдницького шляху. Звісно, це не означає, що
ми маємо свідомо шукати фізичного болю або ризикувати своїм життям і здоров’ям
лише заради марнославства. Треба пам’ятати, що марнославство є одним зі смертельних
гріхів. Надто вже тонка межа лежить між ним та готовністю віддати своєї життя
заради ближнього, справедливості, батьківщини, тощо. Також небезпечний є ризик
заради бахвальства, заради підвищення адреналіну у крові, задля миттєвої
популярності. Про це варто нагадувати підліткам, коли вони бездумно ризикують
своїм життям і спокоєм своїх рідних, наприклад, носячись на шаленій швидкості
на мотоциклах або шукаючи інших пригод.
Ототожнення з Христом відбувається також і на
онтологічному рівні, коли ми переносимо наші страждання на Христа, віддаємо їх
Йому. Тоді власний біль ми сприймаємо як Його страждання. Яскравим прикладом
онтологічної ідентифікації є стигматизація. Стигмати, які проступають на тілі
людини, асоціюються зі стражданнями Христа. Тут яскравим прикладом є Мати
Тереза, яка казала, що для вибору її власного шляху серйозний вплив відіграв
той факт, що Христос ототожнював себе із бідними і стражденними людьми. У
Святому Письмі читаємо: "Бо я голодував, і ви дали мені їсти; мав спрагу,
і ви мене напоїли; чужинцем був, і ви мене прийняли. Нагий, і ви мене одягли,
хворий, і ви навідались до мене; у тюрмі був, і ви прийшли до мене" (Мт.
25, 35-36). Те, що Ісус зробив перший крок до нас і показав нам свої
страждання, поєднує Його з нами, а водночас показує, що ми не унікальні у
своєму болю.
Звісно, не можна не звернути увагу на
символічне значення страждань Христових, і через їхню символіку людина може
знайти шлях до власного ототожнення з Ісусом. Ця символічна ідентифікація є
дуже важлива, бо вона підносить нас на якісно інший рівень.
Як підсумок спадають на думку слова Гете, які
він вклав у вуста Мефістофеля: "Я частина тієї сили, яка, прагнучи до зла,
творить добро". Природним є прагнення людини до Добра у всіх його проявах.
Але було би хибно очікувати від життя саму лише неймовірну легкість буття. Без
присутності страждання і болю ми би не змогли вповні пізнати радість Добра,
Блага, яким Господь наділяє нас у Своєму Милосерді і Своїй Любові.
Тетяна ДЗЯДЕВИЧ
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар