Нині Літургія продовжує для нас спасительне діяння Ісуса Христа.
Християнська Літургія виступає у формі багатьох різних літургійних обрядів:
можна говорити навіть про багато різних літургій, але всі вони виростають з
одного спільного джерела – з життя, смерті і Воскресіння Христа, Який захотів у
такий спосіб залишитися з нами, перебувати і діяти "аж до кінця віку".
Пасхальна тайна Христа (Його спасительна смерть і Воскресіння) утілилася
протягом історії Церкви в розмаїтих обрядових формах, у яких цілі народи та
культури намагалися якнайкраще виразити сутність християнської віри (див. Катехизм
Католицької Церкви, 1201-1202).
Процес розвитку різних обрядів і цілих літургійних родин інтенсифікувався
з кінця IV ст. У той час, як у Церкві на заході Європи вже в ранньому Середньовіччі
запанувала Літургія одного римського обряду, на Сході ми маємо справу з великим
багатством і різнорідністю літургійних обрядів аж до сьогоднішнього дня. Вже у
Церкві перших віків Літургія у своїх різноманітних формах виражала одну –
католицьку й апостольську – віру. Проте з часом виникли поділи, і окремі східні
обряди почали ідентифікувати з новими церковними спільнотами, які, відкидаючи
постанови окремих соборів поступово відірвалися від Вселенської Церкви (так,
наприклад, халдейська Літургія стала обрядом несторіан, а сирійська, коптська й
ефіопська Літургії – монофізитів). Православні Церкви, які приймають учення всіх
вселенських соборів першого тисячоліття, використовують одну Літургію візантійського
обряду, щоправда, у різних мовних (національних) версіях.
Католицька Церква, усвідомлюючи спадок неподіленого християнства перших
століть, не обмежилася плеканням і визнанням дійсною Літургію одного лише
римського (латинського) обряду. Вже у ХІІ ст. плодом рефлексії схоластичної
теології був принцип una fide – riverso
ritu ("в одній вірі – розмаїття обрядів"), який став основою
прийняття до єдності з Римом (Католицькою Церквою) багатьох спільнот – Східних Церков
з усім багатством їхніх власних літургійних традицій. Тому сьогодні Літургія
Католицької Церкви – це не лише латинський обряд, а й численні східні обряди: візантійський
(зокрема, греко-католики в Україні), коптський (Єгипет), ефіопський,
сирійський, маронітський (Ліван), халдейський (Ірак) і малабарський (Індія).
Завдяки їм спільнота Латинської Церкви збагачується надзвичайно цікавими й
прекрасними традиціями т.зв. Східних Католицьких Церков. Усі вони, хоча й у
відмінний та різний спосіб, передають нам ту саму і єдину благодать спасіння,
яку для всіх нас вислужив Ісус Христос Своїм Хрестом і Воскресінням. На ІІ
Ватиканському Соборі Католицька Церква постановила належно оцінити й оточити Літургії
східних обрядів особливою опікою: "Свята Мати Церква вважає рівними в
правах і гідності всі законно визнанні обряди і хоче зберегти їх на майбутнє та
забезпечити їм усілякий розвиток" (Конституція про Літургію Sacrosanctum Consilium, 4).
Отець Пшемислав НОВАКОВСЬКИЙ СМ
(На фото: предстоятелі Східних Католицьких Церков на Синоді єпископів
для Близького Сходу. Ватикан, жовтень 2010 р.)
Анна РУДЕНКО
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар