Єпископ
– наступник апостолів, який керує помісною Церквою, посідаючи повноту священицької
влади. Становлення ієрархії Церкви має свою історію. Свої особливості, зокрема,
має і поява єпископського сану, поступове визначення обов’язків та компетенції єпископів
у Церкві.
Слово єпископ походить від грецького episcopos, що в Давній Греції означало
управителя, опікуна. У перших століттях християнства термінологія на позначення
церковної ієрархії, яка щойно починала формуватися, не була однозначною.
Настоятеля місцевої спільноти Церкви називали, вживаючи описові вирази (наприклад,
як старших у 1 Пт 5, 1-2,
виконавців уряду, місії (Діян 20, 28 та Флп 1, 1). Вживалися також
слова єпископ (episcopus) і пресвітер
(presbyteros).
Ще за
життя апостолів були підготовлені спадкоємці їхнього уряду. Їх називали
власними іменами: Тимофій, Тит, Сильван (Силуан, Сила). З "Листа до Коринтян"
папи Климентія І відомо, що вже під кінець І століття існувала
ієрархія помісних Церков, встановлена апостолами або їхніми наступниками. У
ІІ столітті навколо єпископів помалу стали громадитися священики (гр. presbyteros) та диякони (diakonos), які співпрацювали з єпископом
та допомагали йому у виконанні єпископської влади. У цей період найвиразнішою
характеристикою єпископату стає його колегіальність, особливо в часи загроз, що
виникали через ширення єресей та гностичного вчення. Встановлюється також сукцесія
(лат. succession – наступництво),
тобто спадковість єпископського уряду, переказування апостольської влади через
прийняття свячень із рук іншого єпископа. Починаючи з ІІІ століття, формується
розуміння єпископату як окремої спільноти єпископів, що конкретно виявляється в
організації Синодів єпископів.
Єпископи
також від самого початку були свідомі своєї єдності з єпископом Рима – Папою як
наступником св. апостола Петра. Він був безсумнівним авторитетом під час суперечок
і мав вплив на рішення єпископських соборів та синодів.
У добу
ранньої Церкви не існувало однозначної процедури встановлення єпископів. Перших
єпископів встановлювали самі апостоли та їхні наступники, пізніше –
духовенство й миряни конкретної спільноти за згодою сусідніх Церков. Після
Міланського едикту (313 р.) князі та королі дістали змогу впливати на
вибір єпископів, що в Середньовіччі призвело до сильної залежності єпископів від
світської влади. Реформа папи Григорія VII змінила це становище, і під
кінець ХІІІ – на початок ХІV ст. поступово папи повернули собі право призначати
єпископів.
Повноту
священицької влади єпископ отримує через єпископську консекрацію, порядок уділення
якої виник у Церкві ще у ІV ст. Унаслідок цього єпископ вступає у
володіння дієцезією, дістає повне право на відправлення культу, таїнств,
навчання істин віри та навернення язичників, а також управляє церковною
власністю. До деяких функцій він може призначати священиків або навіть мирян.
Єпископу також належить правотворчість у дієцезії та вирішення церковних справ
у судовому порядку.
До головних
обов’язків єпископів належало і належить також відвідування своїх дієцезій та
повчання вірних. IV Латеранський Собор (1215 р.) зобов’язав усіх
єпископів проголошувати проповіді – самим або через делегованих ними священиків,
засновувати і провадити школи, які готували майбутніх священиків (після
Тридентського Собору це перетворилося на обов’язок створення семінарій), а
також скликати дієцезіальні синоди задля творення дієцезіального законодавства.
Окрім
єпископів – управителів дієцезії, або інакше – єпископів-ординаріїв, у
Церкві є також єпископи-помічники. Вони з’явилися в VІІ та VІІІ століттях, коли
через навалу мусульман на християнські країни Сходу, Африки та в Іспанію багато
єпископів були змушені полишити свої дієцезії та осісти на Заході, допомагаючи
тамтешнім єпископам у душпастирстві. Пізніше, з огляду на зростання
християнських спільнот, на допомогу єпископам-ординаріям у виконанні ними своєї
влади (уділення священицьких свячень, консекрація храмів, візитація парафій)
Апостольська Столиця стала призначати єпископам помічників. Останні отримували
титули неіснуючих єпископств. Таким чином у ХІІІ ст. утворилася категорія титулярних
єпископів, які підлягали юрисдикції єпископів-ординаріїв.
Д-р Славомир
БЖОЗЕЦЬКИЙ ОР
Люблін,
Польща, спеціально для "КВ"
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар