Вас вітає "КВ"!

Слава Ісусу Христу!
Ви завітали на блог (інтернет-щоденник) двотижневика "Католицький Вісник". Тут відображаються найцікавіші публікації з наших архівних випусків.
Якщо ви хочете ознайомитися з оригіналом - свіжим "КВ"-2015 (безкоштовно!), або передплатити видання, напишіть на katol.visnyk@gmail.com або заповніть форму ліворуч.

Звертаємо Вашу увагу: передрук матеріалів вітається за умови активного гіперпосилання на джерело.

Цікавого перегляду!

понеділок, 25 березня 2013 р.

РОЗМОВА ЗІ СВ.ТОМОЮ



Те, що говорить св.Тома, багато чого відкриває. Певно, справді є так, що євхаристійний реалізм – це результат реалізму Воплочення. Але ця істина є така складна, висуває стільки запитань. От, наприклад, таке: ми віримо, що під час Святої Літургії хліб і вино стають істинними Тілом і Кров’ю нашого Господа, і в цей спосіб Свята Літургія є істинною Жертвою. Як це узгодити з іншою істиною нашої віри, що на хресті Христос склав одну-єдину Жертву, що має силу спасти всіх людей аж до кінця світу?



Св.Тома: На це відповідав св.Амвросій: "Нема багатьох жертв, але одна є Жертва – а саме: та, яку склав Христос і яку ми складаємо. Тобто ця Жертва відкриває ту єдину. Подібно до того, як у різних місцях складається в жертві одне Тіло, а не багато тіл, так само є одна Жертва".

Отець Яцек: Вибач, Отче, що я так до Тебе "чіпляюся", але поясни мені у зв’язку з цим, як можливо, що "у різних місцях складається в жертві одне Тіло, а не багато тіл"?

Св.Тома: Тіло Христа перебуває в цьому Таїнстві не так, як тіло у якомусь місці, яке своїми вимірами є співмірне з цим місцем. Тіло Христа перебуває в певний особливий спосіб, властивий цьому Таїнству. Тому ми кажемо, що воно перебуває на різних вівтарях не як у різних місцях, а як у Таїнстві, у спосіб, властивий цьому Таїнству.

Отець Яцек: Тут мені пригадується текст апостола Павла, який підтверджує, Отче, слушність цього пояснення: "тому, що один хліб, – нас багато становить одне тіло" (1 Кор 10, 17). Таким чином, ми маємо вже третю ланку надприродного реалізму християн: еклезіологічний реалізм, який є наслідком реалізму Воплочення і євхаристійного реалізму. Зі слів апостола Павла виходить, що як Церква ми є чимось незвичайно більшим за лише спільноту вірних, або народом Божим: ми – Тіло Христа. Адже, коли кожен із нас споживає буквально ту саму надприродну Поживу – бо на багатьох вівтарях перебуває не багато тіл, а одне й те саме Тіло Христа – це означає, що ми – щось більше, ніж моральна єдність. Усі разом ми – якесь буквальне, хоча й у незрозумілому сенсі одне Тіло Христа, бо споживаємо ту саму (а не таку саму) Поживу. Але чи не є водночас навпаки: що одним Тілом Христа ми стаємо силою власне цієї Поживи, Яка є істинним, укритим під сакраментальними видами Тілом Христа?

Св.Тома: Ця Пожива не перетворюється на того, хто Її споживає, Вона перетворює того, хто Її споживає, у Себе. Як каже св.Августин: "Я – пожива дорослих, дорослішай і будеш Мене споживати; і не поглинеш Мене в себе, як поглинається тілесна пожива, але ти на Мене обернешся". Також ця Пожива має силу зробити людину божественною і напуває її Богом.

Отець Яцек: І в такий спосіб усі, хто споживає цю чудовну Поживу, стають єдиним Тілом Христа. По правді, ця єдність уповні здійсниться лише в житті вічному, але вже тепер ми споживаємо ту саму Поживу, а отже, уже тепер у якомусь дуже правдивому сенсі є одним Тілом.
Але останні Твої слова, Отче, спричинили мені складність. Ти кажеш, що ця Пожива перетворює в Себе. Але, незважаючи на освячення, Євхаристія зберігає всі фізичні властивості хліба й вина та підлягає всім фізичним змінам, яким підлягають звичайні хліб і вино.

Св.Тома: Коли субстанція (тобто сама матерія. – Прим. "КВ".) хліба чудовно стає Тілом Христа, акциденції (властивості, що можуть змінюватися – Прим. "КВ".) хліба чудовно отримують силу існувати без субстанції, яка б їх підтримувала. Завдяки цьому, вони можуть здійснювати і зазнавати всього того, що могла би здійснювати і зазнавати субстанція хліба, якби вона там була. Тому вони можуть нагодувати і напоїти, і бути спаленими, і запліснявіти так само, як це відбувається з субстанціями хліба й вина.

Отець Яцек: Потім, після прийняття Святого Причастя, види хліба й вина підлягають нормальному травленню, тоді як істинне Тіло і Кров, які ми прийняли під цими видами, реально роблять нас одним із Христом. Але я хотів би дещо змінити тему. Отче, чому хрещення можна прийняти лише один раз у житті, а Святе Причастя ми повинні приймати багато разів?

Св.Тома: Метою таїнств є допомога людині в її духовному житті. Так от, духовне життя є подібне до тілесного, як і тілесна дійсність наслідує духовну. А до тілесного життя треба народитися і зростати в ньому аж до досягнення зрілого віку, крім того, потрібна пожива, яка підтримує людину при житті. Так і до духовного життя ми народжуємося через Хрещення, Миропомазання надає духовне зростання, а Таїнство Євхаристії потрібне нам як духовна пожива.

Отець Яцек: Часом у Церкві говорять про духовне Причастя…

Св.Тома: Духовно споживає Тіло Христа і п’є Його Кров той, хто бере участь у єдності Церкви, яка здійснюється через любов. Численні – одне в Христі Тіло (Рим 12, 5). Отже, хто не споживає в такий спосіб, перебуває поза Церквою, а за цим слідує – поза любов’ю.

Отець Яцек: Якось не спадало мені на думку, що кожне прийняття Таїнства Євхаристії має бути духовним Причастям. Проте коли я запитував про духовне Причастя, то мав на увазі Причастя прагнення, без споживання Таїнства.

Св.Тома: Можна отримати результат Таїнства, приймаючи його прагненням, попри те, що воно не приймається насправді. У такий спосіб дехто приступає до Хрещення прагнення, а потім буде охрещений водою. Так само дехто приймає Причастя духовно, а потім – сакраментально. Однак сакраментальне споживання не стає від того чимось непотрібним, адже прийняття Таїнства приносить повніший результат, ніж саме лише його прагнення.

Відповіді св.Томи цитовано за його творами: "Сумою теології" (3: q. 73 a. 1; q. 75 a. 1 ad 3; q. 80 a. 1 ad. 2; q. 80 a. 10 ad. 5; q. 83 a. 1 ad 1), викладом Євангелія від св.Йоана (cap. 6, lect. 7, nr 969, 972), "Проти поган" (lib. 4 cap. 66) та текстом зі "Сповіді" св.Августина (lib. 7 cap. 10).

ФОТО:
На хресті Христос склав одну-єдину Жертву, що має силу спасти всіх людей аж до кінця світу


"КВ" в електронному форматі
Приклади випусків за 2011 р. - тут  files.mail.ru/8PPUP6
І півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6

При передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/


Немає коментарів:

Дописати коментар