Якби я взялася за цей матеріал десь зо два роки тому, то він
би називався "Сирія – далека і близька", або "Наш спільний дім – Сирія", або "Сирія –
затишок для всіх" тощо... Хоча, певно, десь на середині матеріалу, де я
розповідала б, як мирно співіснують мусульмани і християни і якою багатою
палітрою представлено християнство, я би спіткнулася, згадавши свого
сирійського приятеля із Берліну, який радше курд, ніж сирієць, і що він не може
повернутися на батьківщину, бо він курд...
Справді, якщо подивитися ззовні, то все має навіть дуже
привабливий вигляд: 90% мусульман, 10% християн. Християни є представлені
католиками і православними. Серед католиків є римо-католики, сиро-католики,
греко-католики, вірмено-католики, халдеї, мароніти. Всі мають свого патріарха
(крім римо-католиків) і підпорядковуються Папі Римському. Православні також є
представлені уповні: греко-православні,
сиро-православні, вірмено-григоріани
Всі мають свого патріарха. Є також і російсько-православні спільноти. Християни
мають вихідні на Різдво і Великдень, причому залежно від свого календаря (хто
григоріанського, хто юліанського). Є також і протестанти. Маємо повний
християнський набір, який виник не сьогодні і не вчора.
Християнство у Сирії має глибоке коріння, і можна сказати,
що це канонічна християнська територія, від початків. Зрештою, тут проповідував
св.Павло, тут є святиня – голова св.Йоана. Мусульмани з повагою ставляться до
християн і шанують наші святині. Сирія прийняла до себе жертв вірменського геноциду,
християнських біженців із Палестини. У минулому між Сирією і Російською
Імперією склалися тісні стосунки, і згодом дипломатичні відносини рідко коли
ускладнювалися саме через православну складову. Цікаво, що і з Радянським
Союзом все було добре. Окрему групу православних становлять
"російські" дружини, або дружини з колишнього СРСР, які себе
позиціонують як православні, і їх ніхто насильно не навертає на іслам. Це, зазвичай,
результат студентських шлюбів, коли після навчання у "нас" чоловіки
привозили із собою не лише диплом, а й дружину. На відміну від деяких інших
країн Близького Сходу, в Сирії "наші" жінки почуваються насправді
комфортно і живуть якщо не у розкоші, то принаймні у затишку патріархального
життя, опікуючись родиною, насолоджуючись приємним кліматом, не наступаючи на
горло своїй ідентичності. Рай на землі?
Коли на початку цього року у ЗМІ почали подавати інформацію
про те, що християнські святині у Сирії були піддані актам вандалізму, храми
були обстріляні тощо, це не могло не привернути увагу. Ситуація ускладнюється
саме тим, що християни у цій країні не є монолітними, проте, є дуже помітними у
суспільному житті. Вони обіймають значні посади в уряді й парламенті, деякі з
них підтримують чинного Президента. Тому навряд чи можна зводити негативні,
прикрі, трагічні події до релігійного протистояння.
Якщо порівняти російськомовні і англомовні медіа-коментарі
про події у Сирії, у тому числі і про випадки вандалізму щодо християнських
святинь, то можна простежити протилежні тенденції. У російськомовних ЗМІ бачимо
не лише загальну тенденцію засудження актів поруги над християнами, а й
негативну оцінку всіх політичних процесів скерованих на демократизацію. Причому
головне пояснення – це підступи західних ворогів, які підбурюють мирне
населення заради боротьби "за якусь примарну свободу" (цитата
дослівна – Т.Д.) Водночас закриваються очі на той факт, що цей
"Захід" – так чи овак – все ж належить до християнського світу.
Англомовні медіа вказують на посилення ісламського
радикалізму, який дискредитує демократичні процеси в країні. Вказують на
небезпеку того, що сирійські борці за демократизацію і свободу можуть піти по
лівійському чи єгипетському сценарію, що зрештою, не піде на користь ані
мусульманам, ані християнам – нікому, враховуючи сирійську релігійну поліфонію
(мусульмани також є представлені там різними гілками й напрямками).
Згадую свого сирійського приятеля, курда Шираза (адже одна
справа – медіа, інша справа – спілкування з живою людиною). У цього, на сто
відсотків маскулінного чоловіка (вибачте за масло масляне) стояли сльози на
очах, коли він дізнався, що у нас в Україні курди не повинні приховувати, що
вони курди. Також він казав, що за такі висловлювання, що їх ми дозволяємо на
адресу свого уряду, президента тощо (у нього кузен вчився у Харкові, він знає),
у Сирії і посадять, і голову відітнуть, і не лише курду. Схоже, що стоїть
питання не про "якусь примарну свободу", а про цілком реальну, яка є
запорукою гарантії не лише матеріального добробуту, але й волевиявлення та
віросповідання.
Тетяна ДЗЯДЕВИЧ
ФОТО:
Для сирійських християн молитви про релігійну свободу –
справа нагальна
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар