1961 року перед організаторами ІІ Ватиканського Собору постало
непросте завдання: аби належно розмістити в соборі св. Петра всіх згромаджених
священиків, богословів, спостерігачів і журналістів, довелося його
перебудовувати. Плани перебудови розробила спеціальна Техніко-організаційна комісія.
Щоби соборні отці почувалися бажаними гістьми, їм необхідно
було надати комфортні місця праці й усі відповідні зручності. Розташована в
центральному нефі на площі 2,5 тис. кв. м., зала засідань містила
2905 сидінь і робочих місць із хорошим оглядом: 102 для кардиналів, 7 для
патріархів, 26 для генерального секретаріату, 2440 для соборних отців, 200 для
експертів і 130 для спостерігачів. Крім того, на час сесій було забезпечено медичне
обслуговування (на щастя, робота для лікарів знаходилася нечасто), харчування, санітарно-гігієнічні
приміщення, кімнати для служби безпеки – усе це розташували безпосередньо в
приміщенні собору, але ізольовано від решти залу й без доступу ззовні.
Для роботи Собор потребував також різноманітних технічних
засобів: тут використовували пристрої для освітлення храму, телефони,
мікрофони, обладнання для запису звуку й відео і для телетрансляції, машини для
електронної обробки даних із перфокарт. Втручання техніки в роботу Собору мінімізували:
наприклад, телефони, щоб не заважати роботі, подавали тільки світлові сигнали.
Складне організаційне завдання полягало в тому, щоб
забезпечити умови, практичні та зручні для роботи й дискусій соборних отців, і
водночас зберегти внутрішню архітектуру храму. З іншого боку, під час
перебудови потурбувалися також про вірних: оскільки для потреб Собору відведено
було тільки центральний неф, то всі вівтарі, крім вівтарів архангела Михаїла й
св. Петроніли, залишалися доступними для Богослужінь, а всі твори
мистецтва можна було оглядати безперешкодно. У процесі перебудови тільки
центральний неф мав залишатися недоступним для публіки, тому, щоб не заважати Богослужінням
і не зачиняти собору св. Петра вдень, усі роботи відбувалися вночі. Але й
на період роботи Собору в 1962 – 1965 роках віряни мали туди доступ: храм зачиняли
для відвідувачів лише з 9:00 до 12:30, поки тривали засідання.
Спершу планували встановити рухомий вівтар, аби переносити його
в центр, коли це потрібно для соборних Богослужінь, і забирати на час засідань.
Але папі Йоанові ХХІІІ ця ідея не сподобалася: він хотів мати постійний вівтар
для "спільнотної Меси", якою починався б кожен робочий день Собору,
щоб у центрі собору – як буквально, так і символічно – завжди було
Слово Боже. Такий постійний вівтар із рукописним Євангелієм 1472 року
встановили безпосередньо перед папським троном, у центрі залу, де починалися
трибуни.
За практичністю не забули й про естетичний бік. Горизонтальні
поверхні рядів сидінь і трибун вкрили шаром гуми, а в проходах постелили
червоні килими. Для декорування були вибрані традиційні для собору св. Петра
тканини: дамаст і оксамит із золотою оздобою. Доповнили інтер’єр зали гобеленами
XVI століття з Ватиканського музею; на особливе побажання папи, який хотів, щоб
у залі було зображення Богородиці, за його троном повісили гобелен зі сценою
коронування Марії. Центр собору св. Петра прикрасили мозаїкою з папським
гербом, іменем Йоана XXIII і датою відкриття Собору. Цю мозаїку роботи Джакомо
Манцу досі можна побачити в храмі.
За матеріалами "Історії ІІ Ватиканського
собору" під редакцією Джузеппе Альбердіго
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар