Покарання у вигляді позбавлення волі тягне для засудженої особи додаткові
покарання, не передбачені Кримінальним кодексом. Це розлучення з родиною, з
дітьми. В такому разі дитина теж є засудженою – до позбавлення спілкування з
батьками. Про душпастирство дітей в’язнів КВ розмовляв із священиком Константином
Пантелеєм, керівником відділу з душпастирства у пенітенціарній системі України
Патріаршої курії УГКЦ, та отцем Григорієм Драусом, головним в’язничним капеланом
РКЦ в Україні.
Чи існує таке поняття як
"діти в’язнів"?
о. Константин Пантелей: Існує. Передусім, це
діти, які народжуються під час судового слідства над матір’ю або коли вона вже
була засуджена. В такому разі дитина до трьох років може бути разом з мамою.
Якщо це слідча в’язниця – в камері слідчої в’язниці, якщо це виправна жіноча
колонія мінімального рівня безпеки, то в одному секторі з мамою. Такі дитячі
садки існують в жіночих колоніях Чернігова та Одеси. Діти перебувають в
спеціальному секторі з надзвичайно гарними умовами та кваліфікованими
педагогами. Мати приходить до дитини і проводить із нею більшу частину дня.
Проте, якщо мати засуджена, скажімо, до восьми років ув’язнення, то дитина перебуває
з нею тільки три роки, а п’ять – без неї, зазвичай, в інтернаті, де надзвичайно
важкі умови для формування особи. Інколи діти напівголодні, а інколи надто випещені,
але завжди їм бракує дуже важливих життєвих навичок, які б вони найпростішим і
найшвидшим чином отримали у своїй сім’ї. Дуже великий відсоток колишніх
інтернатських дітей стають в подальшому підопічними в’язничних душпастирів. Спочатку
в підлітковій колонії, а потім – у тюрмі для повнолітніх.
Якщо ж дитиною опікуються найближчі родичі, то часто не використовують можливість
тривалих побачень із ув’язненими батьками, щоб не травмувати дитину. Та й, правду
кажучи, в Україні умов для цього немає. Наприклад, у Шотландії Католицька Церква,
спираючись на свої можливості та на тверезе й глибоке розуміння важливості
зв’язків із сім'єю для реінтеграції в’язня, попіклувалася про створення
спеціального сектору для зустрічі родини. В одній в’язниці на площі у кілька
метрів є все потрібне для повноцінної зустрічі батька з дитиною: фонтанчик,
садок, пісочниця, іграшки для дітей різного віку. Це прекрасно. Цього нам
бракує. Якоюсь мірою ці моменти є забезпечені в жіночих установах, де є дитячі садки
– як в Одесі та Чернігові. Але якщо говорити про в’язниці зі звичайним режимом,
то таких умов там поки що не існує.
о.Григорій Драус: Зазвичай, діти в’язнів –
сироти або напівсироти. Та з огляду на відсутність позитивного прикладу для
наслідування, такі діти потребують специфічної, особливої опіки. Адже вони в
майбутньому частіше за все мають перспективу потрапити за грати. Колись я був
зворушений визнанням в’язня, що він народився у в’язниці, а потім знову до неї
потрапив, вже як в’язень та за інших обставин…
Які складності мають діти в’язнів
(в т.ч. колишніх) у повсякденному житті (в школі, сім’ї, у дворі)?
о. Константин Пантелей: Передусім потрібне
забезпечення конфіденційності – нерозголошення факту ув’язнення когось із
членів сім’ї. Повна конфіденційність дозволяє забезпечити нормальний розвиток
дитини в середовищі її однолітків, коли ані шкільна адміністрація, ані будь-хто
інший про це нічого не знають. Хоча так не завжди буває. Частіше за все сусіди
знають сім’ю, а також про обставини арешту одного з батьків, про пияцтво в
родині та наркотики. Ці факти важко приховати, тож у дворі знають усі. Ми мали
би прагнути про забезпечення конфіденційності стосовно ув’язнення.
о.Григорій Драус: Від духовної культури
суспільства і конкретної людини залежить вміння відрізняти очевидне зло гріха і
кримінального вчинку від особи, яка його вчинила, а також бачити різницю між
поняттями «в’язень» і «колишній в’язень». Ототожнювання вчинків когось з
батьків з особою їхньої дитини є проявом браку гуманності, не кажучи вже про
християнську віру. У великих містах ця проблема менш відчутна, бо існує більша
анонімність.
Як здійснюється душпастирська
опіка щодо дітей ув’язнених?
о. Константин Пантелей: Головно, це опіка
дистанційного характеру, за допомогою листування та посилок. В ідеалі ця опіка
мала б іти трохи далі. Майже завжди десь в околицях, де живе така сім’я, можна
знайти якусь місцеву греко- або римо-католицьку спільноту, яка б взяла під
опіку таку родину. Я впевнений, що громада, яка існує років п’ять, є достатньо
зрілою, щоби послужити в такий спосіб.
о.Григорій Драус: За кордоном є спеціальні програми для роботи з дітьми
в’язнів. Наприклад, табори. Одна американська дитина у відгуках про табір
написала: "Я дуже зраділа, що не я одна є такою, (тобто дитиною в’язня), а
в подібному становищі перебувають і інші діти, нормальні та добрі…" Таке
відкриття може допомогти подолати комплекс гіршої дитини, яка не в змозі
"розкрити крил".
Щиро дякую за розмову.
Вікторія СЕМЕНОВА
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При передрукуванні
обов'язкове активне гіперпосилання на http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар