Це таїнство є спомином смерті та Воскресіння Ісуса Христа. Вже
Тридентський Собор (1545-1563) зауважує, що це є обґрунтовано Євангелієм: як
написано, під час Тайної Вечері наш Спаситель благословив хліб та вино, ясно
кажучи, що дає апостолам Своє Тіло та Свою Кров, та наказав так чинити й надалі
на Його спомин. Також ці слова ми чуємо у св.Павла. Собор підкреслив, що
недостойним і гідним кари є перекручувати ці слова, називаючи їх метафорою або
посилаючись на спосіб висловлювання.
Науку Церкви про Євхаристію надзвичайно ясно виклав ІІ
Ватиканський Собор: "Наш Спаситель на Тайній Вечері, тієї ночі, коли Його
було видано, встановив Євхаристійну Жертву Свого Тіла і Крові, щоб увічнити
жертву Хреста впродовж віків, аж до Свого приходу, і щоб довірити Церкві, Своїй
улюбленій Нареченій, спомин про Свою смерть і Воскресіння: таїнство благочестя,
знак єдності, зв'язок любові, Пасхальна трапеза, у якій Христа приймають як
поживу, душа сповнюється благодаттю і нам дається завдаток майбутньої
слави" (Sасrоsаnсtum Соnсіlium, 47).
В історичному аспекті багатство цього таїнства виражається у
різних назвах у традиції як Християнського Сходу, так і Заходу: Євхаристія,
Господня Вечеря, Ламання Хліба, Свята Жертва, Свята і Божественна Літургія,
Причастя, Свята Меса. Але незмінним є те, що Євхаристія є джерелом та вершиною
всього християнського життя. Усі інші таїнства, все служіння Церкви пов’язані з
Євхаристією і є до неї спрямовані. Адже Вона містить у Собі весь духовний скарб
Церкви – самого Христа, нашу Пасху.
Західні церковні мислителі акцентували, що людина настільки відкрила
у собі Христа, наскільки вона розуміє все те, що відбувається на Святій Месі; а
як ми приймаємо Євхаристійного Христа, так і прагнемо Його присутності у своєму
житті. Це справді є великою Таємницею Віри, коли у центрі відправи є хліб і
вино, що завдяки Христовим словам і прикликанню Святого Духа стають Тілом і
Кров’ю Христа. У Святій Євхаристії реально
здійснюється перебування серед нас розіп’ятого і Воскреслого Спасителя.
Часто можемо чути питання, чи така сама реальність Христової
присутності є властива й іншим таїнствам? В інших таїнствах Христос проявляє
Себе через видимі знаки, що залишаються такими, як вони є. В хрещенні вода не
змінюється – але за Божим діянням переводить людину з одного стану в інший,
творячи з неї дитину Божу. Натомість Євхаристія – це єдине таїнство, де все є інакше.
У Євхаристії Ісус Христос цілковито дарує Себе у Своїй
людській і Божественній природі. І Хліб та Вино, які ми споживаємо під час
Святої Меси – це не просто хліб і вино, а Сам Ісус Христос, живий і істинний:
"І коли вони їли, Ісус узяв хліб, благословив, розломив і дав їм, кажучи:
Беріть, це моє тіло. Потім узяв чашу, воздав хвалу, дав їм, і пили з неї всі.
Та й сказав їм: Це моя кров Завіту, що проливається за багатьох" (Мк 14,
22-24, пор. Лк 22, 19-20). Маючи на увазі, що Його страждання, смерть та славне
Воскресіння повинні бути проголошені усім подальшим поколінням, Спаситель
залишається з нами, щоб ми не почувалися сиротами. Тіло і Кров, принесені в
Жертву за наші гріхи, співвідносяться з видимими знаками – Хлібом та Вином, в
яких Христос вповні перебуває. Цим самим ми єднаємося з Ним: через Причастя
освячується весь людський рід. Інакше ми були б чимось зовнішнім, далеким і не
злученим з діями Спасіння.
А Євхаристія єднає нас та вливає у Жертву подяки Небесному
Отцю за всі добродійства, що Він учинив через створення, відкуплення і
освячення людства. Це Жертва слави, яку звіщають Богові вірні, перебуваючи
через Христа Спасителя у єдності з Отцем.
Св.Йоан Золотоустий каже: "То не людина чинить так, що
принесені дари стають Тілом і Кров’ю Христа, а Сам Христос, що був розіп’ятий
за нас. Священик, що вимовляє ці слова, представляє Христа, але сила і
благодать – від Бога. "Це є Тіло Моє", – каже Він. Це слово
перетворює принесені дари" (Проповідь про зраду Юди, 1,6). А св.Амвросій
додає, що "це не те, що природа створила, а що благословення посвятило, і
що сила благословення більша від сили природи, бо благословення змінює саму
природу. (…) Боже Слово Христа, яке змогло з нічого зробити те, чого не було,
чи не змогло б змінити речі, що існують, на те, чим вони не були? Бо не є менше
створити природу речей, ніж її змінити" (Про таїнства, 9, 50, 52).
Євхаристія – джерело духовних плодів. Вона збільшує наше
з’єднання з Христом, оберігає нас від гріха, нищить легкі гріхи, будує єдність
Церкви та єдність християн, розкриває серця на допомогу вбогим, дає нам завдаток
майбутньої Небесної Слави.
Користаймося з цього надзвичайного таїнства, яке уподібнює
нас до нашого Брата і Спасителя – Сина Божого Ісуса Христа. Євхаристія
підтримує наші сили на важкій земній дорозі, народжує та відроджує бажання
Вічного Життя та єднає нас із Небесною Церквою, яка тріумфує разом із Дівою
Марією та усіма святими. Там кожному з нас приготовано місце, де на Предвічному
Троні засідає славний Пасхальний Агнець…
Отець Франциск Петро БОТВІНА OFM
ФОТО:
Через Причастя освячується весь людський рід…
"КВ"
в електронному форматі
Приклади
випусків за 2011 р. - тут files.mail.ru/8PPUP6
І
півріччя 2012 р. - тут files.mail.ru/XVRWF6
При
передрукуванні обов'язкове активне гіперпосилання на
http://katolyckyj-visnyk.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар